Agency safari

13 augustus 2013 Inzichten /

De toekomst van je eigen digital agency tekenen is geen makkelijke oefening. Uit alle mogelijke opties net diegene kiezen die je bedrijf vooruit helpen is een uitdaging. Die zijn we bij Wijs de afgelopen jaren steeds met een bevredigend resultaat aangegaan.

Nieuwe uitdagingen aangaan vraagt echter een frisse blik op de zaak. Verse ideeën. Waar haal je die vandaan? Door bijvoorbeeld te praten met collega's uit de sector en ervaringen en ideeën uit te wisselen. Dat is wat we met een kleine groep mensen van Wijs gedaan hebben. Om nieuwe ideeën op te steken zijn we op vrijdag 26 juli op bezoek geweest bij collega's eFocus en Rhinofly in Utrecht. Twee bedrijven met véél ervaring en ideeën.

eFocus

eFocus omschrijft zichzelf als het "Internetbureau voor online effect". In de cases die ze online voorstellen kun je zien hoe ze dat online effect realiseren voor hun klanten d.m.v. websites, Facebookcampagnes of apps. Opgericht in 2000 is eFocus ondertussen 161 man sterk, gespreid over 3 locaties.

In de Utrechtse vestiging werden we hartelijk verwelkomd door Rob Zuiderhoek, Sales Manager, die ons prompt een rondleiding door hun pand gaf. Dat gaf ons direct inzicht hoe eFocus georganiseerd is. In een afzonderlijk kantoor was een projectteam namelijk bezig met sprint af te werken en hoewel ze een strakke deadline hadden was de sfeer vrolijk.

De "portretten-wand" in de refter is fantastisch om te zien. Elke medewerker krijgt een plaatsje op de muur voor een portret met een object wat hem of haar typeert als persoon. In het geval van Rob bv. was dat een snoeischaar omdat ie een fervent tuinier is. Mooie beelden die meteen ook een gespreksonderwerp zijn.

Fijn detail is de permanente video connectie die de vestigingen met elkaar hebben. Aan de bar - jawel, ze hebben net zoals wij een bar - hangt een loeier van een flatscreen waar de bars in de andere vestigingen te zien zijn. Zo kan iedereen meteen zien of er iets te vieren valt in een andere vestiging. Handig.

Na de rondleiding werden we vergezeld door Marc-Paul Brandt, directeur van eFocus, en ging het gesprek verder over de gelijkenissen en de verschillen van onze bedrijven in planning, teamorganisatie, service management, project progress reporting in scrum projecten, continuous delivery, en zo voort. Ik vond het heel fascinerend om te zien hoe we als  verschillende bedrijven dezelfde problemen toch net dat ietsje anders aanpakken en oplossen en zo de identiteit van onze bedrijven bepalen en vormgeven.

Rhinofly

We werden enthousiast ontvangen door Roy Pereira, Manager Operations & Development die ons uit de knusse Chesterfields in de ontvangst hall plukte en ons trakteerde op een demo van een project met de Leap Motion: zwaaien en grijpen om door de hele catalogus van cases voor de SAN Accenten 2102 te navigeren. Indrukwekkend.

Dat illustreert ook meteen waar Rhinofly voor staat: de grenzen van interactieve communicatie tussen web, mobile en social aftasten en overschrijden. Dat blijkt niet alleen uit de lijst met mooie cases op de Rhinofly website maar ook uit hun kantoor zelf.

De dames en heren van Rhinofly maken er een punt van om processen, acties en rapporten tastbaar te maken. De vele — het leken er wel honderd — plaatsen waar de status van projecten, sales, enz. zichtbaar werden gemaakt illustreren die drang om de grenzen tussen het "digitale" en de "werkelijkheid" te laten vervagen.

De Whosyabuddha installatie die de Rhinoflyers, na even hun RFID toegangsbadge te hebben gescand, zomaar wat wijsheid meegeeft, verpakt in een hip-hop versje, is ook een heel fijn voorbeeld daarvan. Net als de Facebookmuur waar je met een stukje krijt een boodschap op kwijt kunt.


Roy introduceerde ons aan Ronald van Schaik, eigenaar van Rhinofly, die meteen van wal stak met het verhaal van Rhinofly. Hoe ze terecht gekomen zijn waar ze nu staan. Van 1997 tot nu. Een fascinerende geschiedenis gebracht door een meester-verteller.

Daarna zijn we heel diep doorgegaan op hun strak georganiseerde scrum project methodologie. Hoe ze risico analyse op nieuwe projecten doen. Hoe user stories en storymaps in projecten te pas komen. Hoe Acceptance Testing in z'n werk gaat. Wat het verschil is tussen de Sprint burn down chart en de Release burn down chart. Welke tools ze gebruiken voor issues, bugtracking en planning…

Uiteindelijk konden we afronden en aansluiten op een goede traditie bij Rhinofly: even chillen en paar pintjes drinken met het team.

Wijs

Uit al de gesprekken die we die dag gevoerd hebben hebben we héél veel ideeën overgehouden.  Nu nog net die juiste er uit pikken, toetsen aan onze identiteit en realiteit, en Wijs laten verder groeien.

Dank je wel, Marc-Paul, Rob, Ronald, Roy en alle mensen bij eFocus en Rhinofly, het was b.i.j.z.o.n.d.e.r. leerrijk.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.