Acht jaar trendrapporten: een terugblik

29 december 2015 Inzichten / Acht jaar trendrapporten een terugblik

Dit jaar zal het de negende keer zijn dat we een Online Trendrapport uitbrengen. Tijd om eens terug te blikken op de voorbije acht jaar.

De eigenheid van dat Trendrapport is net dat we verschillende experts uit diverse sectoren bij elkaar brengen, en hun mening vragen. Die meningen zijn soms juist, soms fout, soms te vroeg, soms te laat. De accuraatheid van voorspellingen doet er eigenlijk niet toe.

Misschien toch even blijven stilstaan bij een aantal opvallende namen van schrijvers (zonder enige betekenis of gewicht aan die keuze te hechten, behalve mijn persoonlijke blik).

2010: Vincent Van Quickenborne, Aral Balkan, Guillaume Van der Stighelen.
2011: Dominique Deckmyn, Steven Van Belleghem.
2012: Hans Similon, Steven Lemmens, Herman Konings.
2013: Ben Van Alboom, Pascal Cools, Inge Geerdens.
2014: Omar Mohout, Eric Kenis.

De thema's die elk jaar aangesneden worden hebben vaak een evidente maar toch voorspellende kracht. Dit zijn de buzzwoorden en hun eerste jaartal van vermelding:

2009: mobiel internet, internet of things, video.
2010: social media, local, AR, real-time.
2011: auto als smartphone, social CRM, privacy, big data.
2012: smart clothing, digitaal geld.
2013: personal voice assistant, data, collaborative consumption.
2014: beacons, crowdsourcing, inbound marketing, digitale transformatie.

Als tegengewicht: e-mail werd in 2010, 2011, 2012 én 2013 dood verklaard. Ondertussen kunnen we zeggen dat e-mail de kakkerlak van de digitale sector is: niet meteen het mooiste en meest geliefde creatuur, maar onverwoestbaar.

 

 

Bij het herlezen van die acht jaar aan voorspellingen is er wel één overkoepelende trend die me opvalt en ook elk jaar terugkomt.

Elk jaar breken de meeste schrijvers een lans voor een eenvoudiger, minder complexe, tragere en bedachtzamere, transparantere en meer authentieke toekomst. En elk daaropvolgend jaar blijkt die toekomst nog sneller, nog gefragmenteerder, nog complexer te zijn.

De paradox is de essentie van het mens-zijn: we zèggen dat we A wensen maar we doen B. Dit is wat mij betreft dan ook iets waar je als trendwatcher alle komende jaren geld op kan inzetten: we zullen blijven streven en wensen naar eenvoud, transparantie en authenticiteit - maar zullen onze wereld tegelijkertijd blijvend complexer, ondoorzichtiger en gemaakter blijven maken.

 

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!