4 essentiële elementen in de briefing voor je nieuwe website

19 januari 2017 Inzichten / 4 essentiële elementen in de briefing voor je nieuwe website

Kiezen voor een nieuwe website is een grote stap. Maar nu begint het echte werk: het opstellen van een briefingdocument waarin je specificeert wat je precies verwacht van die nieuwe site.

4 essentiële elementen in de briefing voor je nieuwe website
Een briefingdocument duidt duidelijk het doel van je project aan en beschrijft een aantal must haves. Je legt hiermee de grondslag van je project en het bepaalt mee hoe efficiënt je parcours zal verlopen. Denk er dus goed over en wees concreet. Deze elementen mogen alvast niet ontbreken:

1. Jouw specifieke context

Als we je website willen vormgeven, moeten we zoveel mogelijk weten over je bedrijf. En dan hebben we het niet over sectorgegevens, wel over heel specifieke info van jouw zaak. Preciseer daarom zo goed mogelijk je business- en marketingstrategie en beschrijf de uitdagingen waar je voor staat. Mogelijke vragen die je daarbij helpen:

  • Wie zijn je klanten?
  • Waarom komen ze bij jou?
  • Welke mensen bereik je al? Welke nog niet?
  • Met welke argumenten overtuig jij je klanten?
  • Wat houdt hen net tegen om voor jou te kiezen?
  • Wat kan je vertellen over je huidige business- en marketingstrategie?
  • Wat vind jij goede websites?
  • Hoe zie je het digitale evolueren in je sector?
  • Hoe gaan gelijkaardige bedrijven in het buitenland om met digitale transformatie?
  • Wanneer zou je jouw websiteproject een succes noemen?
  • 2. Jouw objectieven

    Wat je wil bereiken met je site is van groot belang. Vraag je dus af wat je website aan het eind van de rit moet opleveren. Om je objectieven te beschrijven kan je een antwoord formuleren op deze vragen:

    • Wat moet je platform ‘opleveren’? Wat is het hoofddoel? Dat kan bijvoorbeeld ‘meer business genereren’ zijn
    • Wat zijn je secondaire objectieven? Bijvoorbeeld meer leads, registraties...
    • Hoe kunnen structuur, design en technologie die doelstellingen volgens jou ondersteunen?
    • Wat vinden je klanten belangrijk met betrekking tot online touchpoints?

    3. Jouw criteria voor een digitaal agentschap

    Het is handig om op voorhand te bepalen wat de belangrijkste factoren zijn in je keuze voor een online agentschap. Het zal je heel wat discussie en twijfel besparen nadat je offertes of presentaties hebt gekregen van de verschillende deelnemers. Heb je info rond volgende vragen, geef ze dan al mee in je briefing:

    • Wat is voor jou belangrijk in de samenwerking?
    • Welke factoren van de website wegen het meest door?
    • Wanneer is de samenwerking voor jou succesvol?

    4. Jouw budget

    Je mag ervan uitgaan dat er grote prijsverschillen zullen zitten in de offertes die je binnenkrijgt. Dat komt omdat de visies, processen, technologieën, profielen en uurtarieven zullen variëren tussen de verschillende bedrijven. Weet wel dat een digitaal agentschap vaak meer dan één oplossing kan bieden en dus op maat kan werken in functie van je doelstellingen en je budget. Daarom is het interessant om al een prijs of prijsvork mee te geven in je aanvraag. Je zal op die manier ook makkelijker kunnen achterhalen wat het verschil in prijs betekent op het vlak van de kwaliteit die je verwacht.

Nog enkele tips

Zoek een partner, geen leverancier

Een nieuwe website ‘bestel’ je niet zomaar. De rol van een agentschap beperkt zich immers niet tot louter uitvoering. We starten met jouw input, maar bouwen daar dan op verder met onze eigen ervaring, kennis en inzichten over het online gedrag van je doelgroepen. Het is dus veel meer een samenwerking met je agentschap. Vraag agentschappen daarom om een visie te formuleren en ga niet op zoek naar een prijslijst op basis van nodige pagina’s en functionaliteiten.

Focus op inhoud

Het design van je website is het resultaat van een proces. Een proces dat er uiteindelijk voor moet zorgen dat je site doet wat hij moet doen voor de gebruikers ervan. Het design zal dus perfect moeten samenkomen met de informatie-architectuur die vooropgesteld wordt vanuit analyse en expertise. Een design opstellen in de eerste pitch is daarom te snel, en zal je afleiden van de essentie, namelijk dat een website in de eerste plaats een strategische asset is voor je bedrijf. Wil je al een idee van de mogelijkheden? Check dan de cases op de website van het agency, dat is veel representatiever dan een vrijblijvende schets die je aanvraagt. Vraag je toch een eerste designoefening, laat het dan geen doorslaggevende factor zijn in je beslissing. Focus liever in de eerste plaats op inhoud, en niet op design. 

Zin om klanten te helpen bij het opstellen van een sterk briefingdocument? We zoeken nog een Key Account Manager!

Stijn Verhaeghe
Account Manager

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!