2010 in retrospectief

19 januari 2011 Inzichten /

Allereerst willen wij iedereen een vreugdevol en gezond 2011 wensen.

Traditioneel hoort bij het begin van het nieuwe jaar ook een terugblik. Wat betekende  2010 voor zowel bSeen als de online marketing wereld? Een kort overzicht.

bSeen mocht alvast een aantal nieuwe medewerkers van harte welkom heten. Zij zullen ons bijstaan en ondersteunen in het professioneel en marketinggericht uitwerken van projecten.

Niet alleen deze nieuwe medewerkers zorgden voor veranderingen op de werkvloer, ook de interne aanpak naar klantgerichtheid werd in 2010 onder de loep genomen.
Hoewel elke medewerker zo zijn eigen specialiteiten heeft op vlak van online marketing, wordt er nu extra hard gestreefd naar een goede teamwerking. Wij geloven dat we door gezamenlijk werk aan de projecten beter op de behoeftes en doelstellingen van de klant kunnen inspelen.

In juni startte bSeen met  de maandelijkse gratis ontbijtsessies. Daarbij krijgen tal van prospecten de kans om kennis te maken met onze aanpak en wat bij te leren over  telkens een ander online marketing onderwerp. Gezien de positieve feed-back, gaan wij in 2011 door met deze ontbijtsessies. Daarnaast blijft bSeen ook aanwezig zijn op tal van seminaries, congressen en workshops.

Een andere opsteker was het verschijnen van de top 50 van Belgische webbedrijven. Net zoals de vorige jaren klom bSeen ook in 2010 op in deze lijst, we slaagden er in de 21ste plaats te veroveren.

Niet alleen bij bSeen waren er in 2010 tal van veranderingen, ook in het online marketing wereldje wisten ze ons een paar keer te verrassen.

Zo startte Google vorig jaar tal van nieuwe features op, waardoor surfers het internet nóg sneller en eenvoudiger kunnen doorzoeken. Enkele features die de gebruiksvriendelijkheid zeker ten goede kwamen:

  • Google Realtime Search
  • Personal Search
  • Google Instant previews
  • Google Instant
  • Place Search
  • Big Brands
  • Rich SERP Snippets
  • Sitelinks
  • Remarketing
  • ...

Google liet bovendien weten dat in Adwords adverteren met de merknaam van een concurrent voortaan mogelijk was. Nieuws dat door het ene bedrijf positiever ontvangen werd dan het andere, maar dat tot nu geen grote gevolgen heeft.
De meeste bedrijven blijven op een ethische manier adverteren en maken geen gebruik van de merknaam van hun concurrenten.

2010 was ook  het jaar waarin de social media sites zich ontpopten tot volwaardig marketingkanaal. Zowel grote als kleine bedrijven maken nu gebruik van deze netwerksites om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dit biedt naar de toekomst toe zeker extra mogelijkheden op marketingvlak. Ook rond mobile marketing was één en ander te doen, maar op een echte doorbraak is het waarschijnlijk nog even wachten.

Alle veranderingen in 2010 opsommen, zou ons iets te ver leiden, maar uit deze paar voorbeelden blijkt toch al dat 2010 wederom een zeer actief jaar was op het vlak van online marketing. Online marketing is per definitie een sector die dagelijks evolueert. Wij kijken er dus naar uit jullie in 2011 de vinger aan de pols te houden, en jullie op de hoogte te blijven houden van alle recentste ontwikkelingen.

We wensen jullie een succesvol werkjaar toe!

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.