11 tips voor een converterende landing page

18 juli 2014 Inzichten /

De landing page van je webshop of website bepaalt in grote mate of bezoekers op je website blijven en eventueel iets aankopen. Trek onmiddellijk de aandacht, houd die vast en vooral: geef de bezoeker wat je beloofd hebt. 11 tips om je op weg te helpen.

 

1. De titel van je pagina moet gelijk lopen met de aangeklikte link

Bezoekers die via Google op zoek zijn naar iets willen een match zien tussen de link waarop ze klikken en de titel op jouw landing page. Is er hier een te groot verschil, dan zijn ze snel weer weg en voelen ze zich misschien zelfs bedrogen. Ook om goed te scoren in de zoekresultaten houd je hier rekening mee. Google houdt van consistentie en een duidelijke structuur.

 

2. De titel bevat jouw sterkste punt

Bekijk je landing page na het opstellen eens alsof je zelf een nieuwe bezoeker bent. Vraag hiervoor desnoods feedback aan mensen in je omgeving. De meeste bezoekers zullen je pagina heel snel scannen en in een paar seconden beslissen of ze het van dichterbij zullen bekijken of niet. Zorg er dus voor dat in de hoofdtitel al onmiddellijk jouw meest unieke en sterkste punt vermeld staat, de USP genoemd. Wat onderscheidt jouw bedrijf van de concurrenten? Waarom moeten bezoekers tijd investeren om jouw landingspagina goed te bekijken? Waar zijn ze naar op zoek en wat zal ze overtuigen om te blijven?

 

3. Stel de landing page op met één keyword in gedachten

Wil je scoren op Google, dan kies je best één keyword die je regelmatig herhaalt doorheen de pagina. Dit is niet gemakkelijk wanneer je het vanuit de losse pols wil doen. Daarom doe je een keyword onderzoek. Vaak is er veel concurrentie op een specifieke productnaam. Een relevante keyword die erbij aanleunt zou hierbij helpen, of bijvoorbeeld de functie waarvoor het product gebruikt wordt. Stel dat je spaarlampen verkoopt, kan je inzetten op “energie besparen”. Deze relevante keywords zullen naar boven komen tijdens het onderzoek. Kan je echt niet kiezen, creëer dan meerdere pagina’s, telkens rond één keyword opgesteld.

 

4. Beelden zeggen meer dan tekst

Een landingspagina zonder beelden zal niet veel succes hebben. Een opvallende foto die onmiddellijk de aandacht trekt is een absolute must. Let er hierbij op dat de foto niet enkel aandacht trekt, maar ook een boodschap overbrengt. Let bij foto’s ook op de beschrijving en SEO-tags. Deze moeten opnieuw overeenkomen met de centrale keyword en liefst ook met de titel van je landing page.

Denk daarnaast even na over het gebruik van video. Tegenwoordig kan dit vrij gemakkelijk in-house aangepakt worden voor een relatief laag budget. Video is hét medium om mensen te overtuigen zonder van hen een inspanning te verwachten zoals tekst lezen. Let hierbij opnieuw op de titel en de beschrijving en vooral ook op de lengte. Het is moeilijk om de aandacht langer dan 1 minuut vast te houden. Meer nog, wanneer bezoekers op jouw landingspagina de video aanklikken en ze zien de duurtijd die vrij lang is, dan gaan ze meestal zelfs niet de eerste seconden bekijken. Kort en overtuigend is hier de sleutel.

 

5. Maak de beschrijving leuk om te lezen

Je kan een landingspagina bekijken als een afval-race.

  • Eenmaal aangekomen op de landing page gebeurt de eerste grote selectie door de titel en woorden of quotes die extra opvallend naar voor komen.
  • Daarna vallen er opnieuw bezoekers af bij het zien van de foto’s en eventueel een filmpje.
  • Pas dan, wanneer de bezoeker nog altijd geïnteresseerd blijft, zullen ze de beschrijvende tekst lezen.

Je weet dus dat hij op dat moment al vrij veel interesse heeft in je product. Nu komt het moment om hem over de streep te trekken. Stel een beknopte tekst op en blijf weg van jargon. Maak de tekst aangenaam om te lezen en let hier opnieuw op het gebruik van het juiste keyword. Sluit af met een duidelijke call-to-action, meer hierover in tip 8.

 

6. Spreek over voordelen voor de klant, niet over eigenschappen van het product

In plaats van uit te leggen wat het product doet, welke eigenschappen het heeft, leg uit wat het voordeel is voor de klant. Geef enkele heel concrete voorbeelden. Waar raak jij meer van overtuigd?

  • Eigenschap: “Deze koelkast is heel energiezuinig.”
  • Voordeel: “Dankzij deze koelkast bespaar je aanzienlijk op je energiefactuur.”

 

7. Laat zien wie jouw product al gebruikt

Social proof heet het. Laat potentiële klanten zien wie jouw product al gebruikt en wat ze ervan vinden. Verzamel testimonials bij huidige klanten en vraag toestemming om deze met naam en toenaam te publiceren op jouw landing page. Ook cijfers kunnen de bezoeker interesseren. Bijvoorbeeld hoe groot het percentage klanten tevreden is of hoeveel keer het product of de dienst al verkocht werd.

 

8. Begeleid de bezoeker naar een call-to-action

Te agressieve verkoop werkt zelden op een landing page. Houd bij het ontwerpen van een call-to-action (CTA) in het achterhoofd dat de bezoeker duidelijk de meerwaarde moet inzien van de actie. Toch moet de CTA heel duidelijk zijn. Of je nu rechtstreekse conversie wenst, delen via sociale media of het opgeven van een e-mail adres, het principe blijft hetzelfde: de bezoeker moet duidelijk zien wat van hem verwacht wordt en dit moet aanlokkelijk zijn. Werk je met een formulier, houd die dan zo beknopt mogelijk. Naam en e-mail is vaak al voldoende. Je kan later nog altijd bijkomende informatie vragen, wanneer je op deze manier al een voet tussen de deur hebt.

 

9. Het gevoel dat de code goed zit? Bekijk het nog maar eens.

Besteed voldoende aandacht aan de structuur en code van je landing page. Google hecht veel belang aan het comfort van surfers en daar speelt de code en structuur een belangrijke rol bij.

 

10. Zorg voor een bliksemsnelle laadtijd

Voortbouwend op tip 9, maar toch het apart vermelden waard: jouw landing page moet snel laden. Daar zijn twee redenen voor:

  • De bezoeker kan heel snel terugkeren naar de zoekresultaten wanneer die te lang moet wachten. Je jaagt ze dus weg, nog voor ze werkelijk je pagina te zien kregen.
  • Dit is opnieuw een belangrijk element voor Google. Trage pagina’s scoren slechter.

 

11. Wees creatief met de inhoudelijke structuur

Je stapt best weg van de klassieke lay-out, zoals bovenaan een titel, links bovenaan een foto en voor de rest tekst met een knop onderaan. Onderbreek regelmatig de tekst met bijvoorbeeld een uitspraak van een tevreden klant in een ander en groter lettertype. Ook foto’s mogen af en toe nog eens opduiken, al mag het de inhoud niet overheersen. Tenslotte is het ook waardevol om bij een uitgebreidere pagina de tekst af en toe te onderbreken met een grote tussentitel waarbij je de eerste hoofdtitel nog eens kracht bijzet. Veel bezoekers scannen eerst een pagina zonder ze te lezen en op die manier worden ze meerdere keren geconfronteerd met de belangrijkste reden van hun bezoek. Dit hoeft echter niet bij een pagina waar de CTA te zien is zonder te moeten scrollen.

Lees meer

Nieuwsbrief

Doe zoals meer dan 1700 marketing en design experts en ontvang maandelijks onze nieuwsbrief vol inzichten, tips en verrassende nieuwigheden.