10 tips voor een website die werkt

10 tips voor een website die werkt

Binnenkort spreek ik op de KMO-IT Inspiratiedagen, over bruikbaarheid van websites.

Ter promotie hiervan maakte KMO-IT een magazine, dat als bijlage bij Z.O. (het blaadje van Unizo) in november verdeeld werd. Tom van Schrijf.be vertaalde hiervoor mijn presentatie 10 tips voor een bruikbare website in een vlot artikel:

Tien tips voor een website die werkt

Webspecialist Bart De Waele (netlash) klapt uit de biecht

Tip 1: Blijf consistent in de opbouw


Voldoe aan de verwachtingen van uw bezoekers. Verras met inhoud en niet met opbouw. Bewaart u de samenhang? Dan bewaart uw bezoeker het overzicht op uw website. En weet hij waar hij vandaan komt, waar hij is en waar hij naartoe kan. Geef uw bezoekers daarom voldoende houvast, in de vorm die hij kent van andere websites. Voorbeeld? Zet uw logo linksboven, waar iedereen het verwacht.

Tip 2: Ga niet over de schreef met letters



Het web is tekst. En toch leest de surfer niet op het web. Hij scant uw website. Maak uw website dan ook scanbaar. Kies voor korte zinnen – niet meer dan 55 tekens per regel. Trek de aandacht met tussentitels. Gebruik schaalbare lettertypes die de gebruiker zelf vergroot of verkleint zoals hij wil. Vermijd HOOFDLETTERS en ga voor schreefloze lettertypes zoals Verdana of Arial.

Tip 3: Maak de inhoud draagbaar


Breng de berg naar Mohamed. Probeer niet wanhopig bezoekers te lokken naar uw website, maar breng uw inhoud naar plaatsen mét bezoekers. Hoe? RSS-feeds voeden geïnteresseerden met alle inhoudelijke wijzigingen op uw website. En met API’s (Application Programming Interface) krijgen ook derden toegang tot uw gegevens.

Tip 4: Streef naar snelheid



Surfers zijn ongeduldig. En willen meteen op de goede golf zitten. Zorg ervoor dat uw website snel laadt en uw bezoekers snel en intuïtief door de inhoud en de navigatiestructuur van uw website loodst. Op www.websiteoptimization.com test u de snelheid van uw website.

Tip 5: Breek de stilte



 Stilstaand water verdampt. Alleen als u uw website inhoudelijk voldoende vernieuwt, blijven uw bezoekers hem een bezoek waard vinden. Publiceer daarom regelmatig nieuwe informatie. Bied uw bezoekers een meerwaarde en houd het relevant. Met een Content Management Systeem (CMS) doet u dit moeiteloos zelf – zonder de hulp van IT’ers.

Tip 6: Maak uw website toegankelijk



Pc of Apple? Explorer of Firefox? Bouw een website die vriendjes is met alle browsers en platformen. En denk ook aan de mobiele surfer. www.anysurfer.be beoordeelt de toegankelijkheid van uw website. Nuttig om uw site te optimaliseren voor blinden of slechtzienden, én voor de oudere silver surfers.

Tip 7: Zoek de meerwaarde van technologie



Flash-animaties, podcasts of videostreams? Laat u het hoofd niet op hol brengen door technologische snufjes. Maar zoek elke keer de meerwaarde voor u op de kar springt. Zie technologie als een middel, niet als een doel.

Tip 8: Zet uw bezoekers aan tot interactie



 Prikkel de wisselwerking met uw doelgroep. Hoe? Daag bezoekers uit met een onlinequiz. Laat ze hun mening geven bij de ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Bied ruimte aan hun reacties. Laat hen uw producten of artikels quoteren. Kortom, laat hen de inhoud van uw website bepalen.

Tip 9: Behandel uw bezoekers als mensen



 Web 2.0 gomt de grens tussen organisatie en publiek weg. Web 2.0 is meer dan een look met pastelkleuren, pastilles en afgeronde hoeken. Het is een strategie waarbij u niet uw website centraal stelt - wel de gebruikers ervan. En dat zijn mensen. Behandel hen dus ook als mensen.

Tip 10: Mik op de totaalervaring


Wilt u uw website gebruikersvriendelijker houden? Behoud dan het overzicht en blijf de gebruiker centraal stellen. En bekijk het volledige plaatje. Een prachtig design zonder inhoud? Of een schat aan informatie die even waardevol als onvindbaar is? Houd altijd rekening met de totaalervaring van de gebruiker.

Meer info over de KMO-IT inspiratiedagen vind je hier. De presentatie zelf kan je hier zelf doornemen.

Bart

Bart De Waele
CEO

Lees meer

Iedereen bij Wijs deelt zijn expertise, ook Jasper en Evi. Benieuwd naar de laatste nieuwtjes en blogposts? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!