Groot worden in
e-commerce

Eerst inzetten op winkelbeleving of toch maar je klant beter leren kennen? De hele e-commerce sector in België twijfelt en verliest terrein op de rest van de wereld. Met dit e-commerce digital maturity model biedt Wijs je een stevige houvast om in elke fase van het groeiproces de juiste beslissingen te nemen.

Download de pdf hier

"Data zijn facts om te bewijzen wat de klant wil."

"Ik verkoop emotie."

"Off- of online maakt geen bal uit. Je moet zorgen dat je bedrijfsconcept in dezelfde lijn ligt. Je strategie is in the lead."

"Het profiel dat je hebt van je klant op een klantenkaart is niet noodzakelijk echt je klant."

"Loyalty cards bevatten veel data, maar die wordt nooit gedeeld."

"Als je een Jaguar wil kopen, wil je daar best wel wat voor omrijden."

"Een investering is pas interessant als ze gelinkt is met sales. Zonder call-to-action kan je experience niet blijven vertalen."

"Sales is het neveneffect … nee, het gevolg … van purpose."

"We zijn meer met onze concurrenten bezig dan met ons klanten."

Een model voor de sector, door de sector

Wie kent de sector beter dan wie er dagelijks van doordrongen is? Het e-commerce model kwam daarom niet zomaar uit de lucht gevallen. Wijs cocreëerde het samen met de sector. Uit een enquête, een panelgesprek en social discussies distilleerden we wat leeft bij de meest sprekende minds uit de Belgische e-commerce. Resultaat? Een stappenplan dat met beide voetjes in de praktijk staat.

Leren van elkaar

Er was ontbijt, maar de gasten hadden vooral honger naar elkaars inzichten. Wat begon als een panelgesprek over klanten en beleving ging uiteindelijk over veel meer dan dat. Een samenvatting in 2 sappige quotes …

Jorg Snoeck, RetailDetail
Hans Van Doorslaer, Hallmark

"Het klantgericht denken is vandaag misschien wel onze grootste challenge los van de technologie."

"Binnen 5 à 10 jaar zullen klanten niet meer naar de winkel komen omdat ze een product willen hebben, maar om te shoppen."

"70% van de stedelijke bevolking heeft vandaag allochtone roots. Daar zit je dan met je folders voor Kerstmis ..."

"Het gaat niet alleen om experience, maar ook om passie en gevoel. Mensen hebben heel veel emoties. Ze willen die vertaald zien in de winkel."

"Leer van een ander zijn fouten."

"Klassiek verwijt: jullie met al jullie digitaal, jullie stelen onze klanten."

"We zullen moeten samenwerken. Databases delen, winkelruimtes delen, inzichten delen …"

"We zijn te veel met omzet per vierkante meter bezig geweest in plaats van met de klant."

E-commerce of emo-commerce?

Eén van de belangrijkste zaken die zowel uit de enquête als de panelgesprekken kwam bovendrijven, was het belang van beleving. Meer zelfs van pure emotie. “Je kan vandaag niet meer winnen op prijs, alleen nog op toegevoegde waarde”, beweert Jorg Snoeck van RetailDetail. Maar hoe doe je dat dan, waarde creëren? Het model helpt je voor jezelf een antwoord te creëren.

Hyperpersonalisatie?

Iedereen is het erover eens dat een klant vandaag persoonlijk wil benaderd worden. Toch zijn er nog veel obstakels. “We hebben vandaag geen single view van onze klanten. Het koppelen van databases is onze grootste uitdaging om te kunnen personaliseren”, geeft Tom Muyllaert van Brico toe. Het digital maturity model helpt om de juiste stappen te nemen, zonder daarbij de slinger te doen doorslaan.

Een model dat je stap voor stap vooruit helpt

Hoever je ook zit in het digital maturity verhaal, dit stappenplan helpt je om bij te benen, vooruit te kijken of gewoon om in kaart te brengen waar je nu staat. Net wat je nodig hebt om op elk moment de juiste beslissingen te nemen. Want uiteraard is een investering pas interessant als ze gelinkt is met sales. Alleen zo is er immers ruimte om vooruitgang te boeken. Veel succes!

Ja, ik wil weten wat voor mij de slimste volgende stap in e-commerce is