Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (ook wel website optimalisatie of SEO – search engine optimization) is de techniek om een website hoger te laten scoren bij zoekmachines. Zo bereik je meer mensen die je bedrijf nog niet kenden, maar wel op zoek zijn naar je aanbod.

Weet dat bij veel sites minstens de helft van de bezoekers via een zoekmachine binnenkomt. Weet ook dat bij de zoekresultaten vooral naar de eerste pagina in de zoekmachine wordt gekeken. Zonder optimalisatie verdrinkt je website in de zoekmachines en word je niet gevonden.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) gebeurt op drie fronten:

  • relevante, vaak aangepaste inhoud
  • technische optimalisatie van de code
  • veel en de juiste links naar je website

Inhoudelijke uitbreiding

Nog voor de SEO-specialisten van Wijs in de code duiken of een zoekwoordenonderzoek uitvoeren wordt de bestaande site kritisch bekeken. Welke inhoud ontbreekt momenteel? Zit de structuur goed in elkaar? Die extra content en een verbeterde structuur betekenen al een competitief voordeel en zorgen voor bijkomende traffic.

Fundamenten voor SEO

Vanuit een technische analyse van de site en advies voor de web developer tracht de SEO-consultant een perfecte fundering te bereiken zodat verdere inspanningen optimaal renderen: on page optimalisatie (correct gebruik van het CMS en web copywriting) en linkbuilding. Content marketing is daarbij een heel kwalitatieve vorm van linkbuilding. Ook je activiteiten op sociale media wegen intussen door in de ranking van de zoekresultaten.

SEO: werk van lange adem

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een delicate job: te veel focus op een zoekwoord neigt naar spamming en dat verlaagt je score. Maar te weinig focus vermindert dan weer je concurrentiekracht. Het is belangrijk om de SEO-aanpak constant bij te sturen op basis van concrete data.

SEO is niet enkel een kwestie van meer bezoekers naar de website lokken. Bezoekers die niet op zoek zijn naar het bedrijf, de aangeboden producten of diensten zullen immers snel de website verlaten zonder een meerwaarde te betekenen. Daarom wordt er door middel van een vergaand zoekwoordonderzoek en sectoranalyse bepaald welke zoekwoorden nu juist interessant zijn voor de doelgroep. Dit op vlak van zowel zoekvolume als relevantie voor de aangeboden diensten of producten. Slechts op die manier kan een hoge conversie ratio bereikt worden.

Het aanbrengen van relevante bezoekers op de website is echter slechts een deel van het geheel. Er voor zorgen dat deze bezoekers vlot de informatie of het product vinden die ze zoeken is een ander belangrijk aspect van een goede website – een goed doordachte informatie architectuur ligt aan de basis hiervan.

Een concreet voorbeeld

Vragen over zoekmachine optimalisatie? Contacteer ons gerust vrijblijvend!

Meer weten over zoekmachine optimalisatie (seo)?

Maak van zoekers bezoekers

Wil je ook hoger scoren in Google?

contacteer ons