98% van alle Belgische surfers maakt gebruik van een zoekmachine en 1 op de 3 surfers doet dat zelfs dagelijks. Search blijft dus een niet te onderschatten kanaal.

De SEO visie van Wijs

SEO gaat niet over het manipuleren van de zoekresultaten. Het is het structureren en groeperen van informatie op zo’n manier dat het voor de zoekmachines duidelijk is waarover je website gaat. SEO is geen zoekmachine-spam. Het kunstmatig manipuleren van de zoekmachines is niet alleen geen duurzame aanpak, het zal ook niet resulteren in conversies. En dat is uiteindelijk waarover het gaat.

SEO is niet zomaar een laagje over een bestaande website. SEO is diep geïntegreerd in de website, en zelfs erbuiten. Een website met een gebrekkige structuur of matige content zal niet plots beginnen te renderen door het toepassen van wat zoekmachine-optimalisatie.

SEO mag nooit voorrang hebben op de gebruiker. De tijd van keyword stuffing en opzichtige SEO-truken die ten koste gingen van de gebruikerservaring is al lang voorbij. Goede, doordachte SEO vormt nooit een conflict met de gebruiksvriendelijkheid van een website.

SEO is geen kanaal dat op zichzelf staat. SEO is nauw verweven met verschillende andere kanalen en dient ook op die manier beschouwd te worden. Het gebruik van contentmarketing, de opzet van landingspagina’s voor SEA, zelfs het aangaan van bepaalde partnerships, … Wanneer SEO bij alle initiatieven in gedachten gehouden wordt betekent dat een groter-dan-de-som-van-de-delen meerwaarde.

Hoe gaan we te werk?

SEO verweven we doorheen het proces van het bouwen van een website. Dat begint bij het helpen bepalen welke componenten er in de website vervat zullen zitten. Daarna voeren we een zoekwoordenonderzoek uit om de terminologie op de website af te stemmen op het zoekgedrag van de doelgroep. Bij de volgende stap, het uitwerken van het prototype, houden we rekening met de zoekmachines wanneer er beslist wordt hoe de verschillende componenten onderling linken, wat de structuur is van de website, … Bij het bouwen van de website zelf zorgen we ervoor dat technisch alles goed zit.

Ook bij het invullen van de website zelf is die mindset belangrijk. Uiteraard is het belangrijk dat de webcopy SEO-vriendelijk opgesteld wordt, maar ook andere content (video, afbeelding, …) heeft baat bij het hoger ranken in de zoekmachines, en kan daarop geoptimaliseerd worden.

Bij het lanceren van de website zorgen we voor een goede overgang door middel van een redirectplan. We doen voorstellen tot het aanpassen van de werking van andere kanalen om de SEO van de website te versterken en stellen initiatieven voor om het verzamelen van kwalitatieve links te faciliteren.

De impact die SEO heeft op het bouwproces van een website mag dus niet onderschat worden. Het blijft een niet te onderschatten tactiek die onmisbaar is in elke succesvolle digitale aanpak.

Laatste nieuwe pareltjes

Advies nodig voor jouw digitaal project? Shoot! Stijn en zijn team helpen jou verder.