Personalisatie & automatisatie

Diensten / Traffic & conversieoptimalisatie / Personalisatie & automatisatie

De combinatie van personalisatie en automatisatie laat je toe om je klanten en prospecten op zo n manier op te volgen dat ze allemaal persoonlijk benaderd worden, iets wat nagenoeg onmogelijk is om met manuele marketingacties te realiseren.

Personalisatie

De doelstelling van personalisatie is het opstellen van een persoonlijk klantenprofiel voor elk van je klanten of prospecten en daarop in te spelen.  Dat betekent dus dat in plaats van te segmenteren op vooraf bepaalde kenmerken je actief beweegt naar een segment of one, oftewel een geheel gepersonaliseerde aanpak.

De segment of one -aanpak is niet iets dat kant-en-klaar opgezet wordt, maar een proces dat verfijnd wordt met het verzamelen van data. Je leert je klant of prospect namelijk maar kennen nadat hij bepaalde meetbare acties uitvoert.

Het opzetten van een individuele klantenprofielen brengt echter ook bepaalde moeilijkheden met zich mee: Als je zo’n divers klantenbestand hebt, hoe zet je communicatie op die op de vele individuele kenmerken inspeelt? Daarbij komt automatisatie goed van pas.

Automatisatie

Wanneer je sterk gepersonaliseerde profielen (of als tussenstap: segmenten) beschikbaar hebt, kan er aan automatisatie gedacht worden. Die automatisatie zorgt ervoor dat de contactmomenten met de klant of prospect gepersonaliseerd worden op zo’n manier dat actieve opvolging niet noodzakelijk is (maar wel kan). 

Concreet betekent het dat er bepaalde triggers gedefinieerd worden en daar bepaalde gepersonaliseerde acties aan gekoppeld worden.  Bijvoorbeeld: Een specifieke klant bestelt altijd om de 2 maanden printer cartridges. Als die klant na 3 maanden nog niet teruggekomen is, kunnen we een mailtje sturen met de melding dat hij 10% korting krijgt op  zijn specifiek merk van printer cartridges.

Het koppelen van de juiste triggers aan de juiste acties is niet altijd even eenvoudig. Ons marketingteam helpt graag met het uitwerken van deze procedures en het implementeren van de juiste tools.

Laatste nieuwe pareltjes

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 9 335 22 80