E-mail marketing

Diensten / Traffic & conversieoptimalisatie / E-mail marketing

E-mailmarketing is dood, hoor je soms. Niets is minder waar. E-mailmarketing is springlevend, maar mag niet verward worden met z’n opdringerige broertje, de spam-mail.

Relevantie als overkoepelend principe

Het enige onderscheid tussen de spammail en goede e-mailmarketing is de relevantie. Een e-mail zal gewenst zijn als de ontvanger van de mail op dat moment geïnteresseerd is in de inhoud van de mail. Indien je nieuwsbrief dus niet relevant is wordt die verwezen naar de spam folder, veroorzaakt die irritatie en dus schade voor je merk. 

Om die reden is het uitdenken van een goede e-mailstrategie heel belangrijk. Een slechte e-mailmarketing aanpak kan namelijk schade veroorzaken aan je merk. 

Personalisatie en automatisatie

Om die relevantie te verhogen is personalisatie erg belangrijk. Personalisatie biedt je de tools om in te spelen op de noden, eigenschappen en aankoopgeschiedenis van je klant. 

Personalisatie vertrekt vanuit een centrale klantenview, meestal gekoppeld aan een CRM-systeem. Die centrale klantenview vormt de basis voor de e-mailaanpak, maar biedt uiteraard ook een sterke meerwaarde voor andere kanalen. 

Personalisatie betekent uiteraard ook dat iedereen best anders benaderd wordt, en dat is erg tijdrovend als het allemaal manueel moet gebeuren. Daar komt automatisatie dus goed van pas. De automatisatie van mails biedt de mogelijkheid om effectieve client nurturing te doen zonder het zelf actief te moeten opvolgen. 

Het opstellen van automatisatie en personalisatie gebeurt in twee fases: In de planningsgfase stellen we de flows op en denken we na over dimensies voor personalisatie. De tweede fase, implementatie, zorgt er niet alleen voor dat er gepersonaliseerde, geautomatiseerde mails uitgestuurd kunnen worden maar ook dat nieuwe prospecten/klanten automatisch gepersonaliseerd in de database terechtkomen.

Doet jouw organisatie momenteel weinig of niets met e-mailpersonalisatie of automatisatie? Dan is het niet opportuun om op korte termijn naar een volledig geïntegreerd en geautomatiseerd systeem toe te bewegen. Er zijn gelukkig tal van tussenstappen mogelijk, en elk veelgebruikte e-mailtool biedt al enkele mogelijkheden om aan personalisatie en automatisatie te doen. En zelfs die kleine stappen betekenen al een enorme meerwaarde tegenover de algemene niet-gepersonaliseerde mails.

 

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 9 335 22 80