Conversie-optimalisatie

Diensten / Traffic & conversieoptimalisatie / Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie is een vaak onderschat middel om het meeste uit je webplatform te halen. Waar veel aandacht besteed wordt aan manieren om relevante bezoekers naar je website te halen wordt vaak vergeten bij te sturen in functie van de bezoekers die er al zijn.
Wil je als online marketeer graag samenwerken met fijne klanten? Lees zeker verder!

Assumpties en data

De kern van conversie-optimalisatie is te ontdekken wat de drempels zijn van je websitebezoekers in de conversieflow, en daarop bij te sturen. Daarbij starten we vanuit een assumptie die op data gebaseerd is, en die testen we vervolgens.

Belangrijk bij conversie-optimalisatie is dus dat je weliswaar kan vertrekken vanuit bepaalde assumpties, maar dat de conclusies gestaafd worden met harde data.

Methodieken

Zowel bij het genereren van stellingen als bij het testen ervan zijn er verschillende methodieken beschikbaar. Wil je het huidige gedrag van je website bezoekers analyseren? Dat kan uiteraard door middel van analytics data, maar ook door middel van heatmaps (die muiskliks en -bewegingen weergeven van bezoekers) en visitor recordings (waar je een opname ziet van de handelingen die een websitebezoeker doet).

Deze kwalitatieve data moet uiteraard nog gestaafd worden door kwantitatief onderzoek, en dat kan door middel van onder meer A/B testing. A/B-testing maakt dat 50% van de websitebezoekers op een testversie van een webpagina terecht komt, en 50% op de controleversie. De testversie speelt in op de assumptie die je wil meten (en verandert bijvoorbeeld de tekst op een call to action), terwijl de controle de oude versie van de pagina toont. Na voldoende tijd kunnen we duidelijk zien welke versie er beter converteert.

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 09 335 22 80

Sales Stijn