Digital branding

Diensten / Concept en design / Digital branding

A new era

Wat vroeger verstaan werd onder branding, of een merkidentiteit, werkt niet meer in een digitaal tijdperk. Digital branding heeft een aantal specifieke kenmerken die maken dat het is afgestemd op een digitale wereld.

Vroeger en nu

Elk merk streeft naar merkbekendheid. Bij traditionele branding focust men op het consistent uitdragen van het merk, vaak door uiterst strikte brand guidelines te hanteren èn volledige controle te houden over alle aspecten: van briefpapier tot merchandising.

Minder controle

Die controle is in een digitaal tijdperk echter een utopie. Alleen al het feit dat er gesurft wordt op verschillende toestellen maakt dat strikte richtlijnen weinig zin hebben. Ook de mogelijke user interactions – pinchen, zoomen, roteren...- maken dat een merk nog maar weinig controle heeft over hoe een logo bijvoorbeeld gepercipieerd wordt.

Levende gids

Hoe draag je in een digitaal tijdperk dan toch je merk nog consistent uit? Dat kan door de rigide styleguides te laten vallen en in plaats daarvan een organische gids op te stellen. Zo’n digital styleguide geeft aanbevelingen, met veel ruimte voor varianten. Dat maakt dat je altijd perfect kan inspelen op een ander formaat of toestel, of interacties van de bezoeker. In elk van die situaties wordt je merk toch nog consistent voorgesteld.

Digital branding bij Wijs

Dat traject start met een uitgebreide audit en ontdekkingstocht. De tsunami aan info die we daarin verzamelen wordt gestructureerd en geanalyseerd en wijst de weg naar een eerste concept. Daarin wordt een digital-first identity omschreven met een responsive logo, tone of voice, een graphical language,... Daarna werken we een design persona uit. Dat is een soort levende styleguide die als leidraad gebruikt kan worden voor de meest diverse projecten, van briefpapier tot campagnes.

Het mooie aan zo’n styleguide is  dat het een hele waaier aan varianten toelaat en het een levend document is dat voortdurend wordt geüpdatet en aangevuld. Ultiem maakt het dat je als merk alle digitale mogelijkheden voluit kan benutten, en zo altijd zeker bent van een consistente interactie met je bezoeker.

Laatste nieuwe pareltjes

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 9 335 22 80