Zo stelt VDAB de werkzoeker centraal

Bij VDAB begon het besef te groeien dat een mobiele strategie onontbeerlijk was om de volgende generaties een goede dienstverlening te blijven garanderen. Hier en daar waren er intern kleine projecten aan de gang. Maar ze hadden een eenduidige strategie en uitvoering nodig. Zo’n uitdaging past perfect in ons kraam.

VDAB, 2014 - 2015

We stonden in voor Digitale audit, Digitale strategie, Informatiearchitectuur, Webdesign

Meer dan zomaar een website bouwen

Meestal bouwen we een nieuwe website, terwijl de oude actief blijft. Bij lancering laten we het gekende adres op de nieuwe versie uitkomen, ondersteund door een stevig redirectplan. Zo verliezen we geen ‘Google juice’.

Deze aanpak was hier geen optie door de eigenheid van het project en het netwerk van partners rond VDAB. Want dan hadden we VDAB veel onnodige kosten laten maken door dubbel werk uit te voeren. Dat willen we niet.

Rond de website van VDAB zitten een pak ‘onzichtbare’ elementen waar je rekening mee moet houden bij het bouwen van een nieuw platform. Zo zijn er de login-modules voor jobposters zoals uitzendkantoren. Zij gebruiken dan meestal nog eens elk hun eigen software die aan het platform gekoppeld is. Zomaar iets aanpassen is dus niet mogelijk. We kozen voor de aanpak waarbij we onderdeel per onderdeel vastpakken en behandelen. Net zoals bij de verbouwing van een huis.

Hybride applicatie

De eerste stap was een mobiele strategie. De gebruiker heeft geen oor naar de achterliggende werking van een platform. Het moet gewoon werken. Eén aspect daarbij: dezelfde ervaring op laptop of desktop als op mobiele toestellen.

De vraag kwam naar een app. Daar gingen we niet licht over. Een stand-alone app is geen goed idee. Want de gebruiker wil bewaarde jobs op elk toestel kunnen bekijken. We kwamen daarom met de goed onthaalde suggestie om een hybride app te maken. Een mobiele applicatie waar je onderdelen van de website in verwerkt.

Wijs als klankbord en denkpartner

Wijs is voor elke klant een strategische sparringpartner. We denken mee en spotten zoveel mogelijk opportuniteiten. Voor VDAB deden we dit door actief mee na te denken over drie belangrijke elementen:

  • Informatiearchitectuur - paginastructuur
  • Design
  • UX

Uit onze gebruikerstesten kwam een opvallend inzicht naar boven. Bij concepten als de VDAB-website willen gebruikers een zo eenvoudig en sober mogelijk platform. Ook al zeggen ze zelf dat zo'n platformen saai ogen. We merkten dat aan de snelheid waarmee ze acties uitvoerden en informatie terugvonden.

Onze designers zetten zich aan de tekentafel en werkten een volledig nieuwe stijlrichting uit. De focus lag op uitdenken van responsiveness en een frictieloze beleving op verschillende toestellen. Alles met in het achterhoofd: de informatie en gebruiksvriendelijkheid primeert.

Het draait allemaal rond de digitale ervaring van de gebruiker. User experience wordt sterk beïnvloed door de manier waarop je informatie weergeeft en door de conversie-architectuur. Conversie-architectuur is hoe je mogelijke handelingen opzet. Hoe vlotter iemand kan doen waarvoor hij naar de site kwam, hoe positiever de ervaring. Een job zoeken en opslaan is daar een voorbeeld van. Dit moet vlot en intuïtief verlopen. Ook dit namen we mee in het design.

We vertaalden het design naar de belangrijkste pagina's op de VDAB-website. Daarna leverden we een design-framework op. Frontenders bij VDAB kunnen nu zelf verder aan de slag om de rest van de pagina's uit te werken binnen onze krijtlijnen.

We hebben VDAB op weg gezet om dit zelf verder te blijven uitbouwen. Onze digitale strategen vormden de kern binnen die begeleiding. Waar nodig sprong één van onze andere experts bij om de kennis te vervolledigen.

Wie zoekt, die vindt

Uit user tests voor VDAB kwam duidelijk naar voor dat mensen vooral naar de website van VDAB gaan om jobs te zoeken. Ook in Analytics zagen we dat de grootste stroom bezoekers meteen doorklikte naar de jobzoeker, die toen nog dieper weg zat. Misschien niet het meest verrassende inzicht. Wel zwart-op-wit bewijs dat deze module uitgebreider en iets prominenter aanwezig moest zijn. Klanten zijn soms sneller mee met onze redenering als ze de feedback rechtstreeks van de eindgebruiker horen.

De uitwerking van de zoekmodule deden we in fases.

We schoven de zoekbalk naar een meer centraal punt op de site en focusten eerst op zoeken op basis van locatie. Geleidelijk voegden we meer filters toe. Die filters bepaalden we door verder kwalitatief onderzoek en gebruikersbevraging.


Slimme filters

Een tweede inzicht uit de gebruikersbevraging: mensen raken vrij snel in de war als er te veel mogelijkheden zijn om zoekresultaten te filteren. Vroeger waren dat algemene filters die altijd gelijk bleven. Wij werkten een vernuftig systeem uit dat filteropties weglaat op basis van het zoekgedrag.

Stel: iemand tikt "metser, Brugge" in als basis zoekopdracht. Het heeft geen zin om dan bij "Jobdomein" alle sectoren te laten staan. Onze zoekmodule herkent de job en laat enkel de relevante sectoren zien. Het vereenvoudigt het zoekproces aanzienlijk.

We hebben ervoor gezorgd dat je bij elke laag waarop je filtert, aangepaste extra opties krijgt. Stel dat je zoekt binnen een specifiek domein, zoals marketing. Dan passen de soorten jobs in de filter zich aan. Op deze manier is filters combineren een intuïtief proces en kom je snel tot een beperkt aantal relevante resultaten.

De prioriteit was om er een VDAB site van te maken die volledig op de noden van de gebruikers gebaseerd is.

Je eigen VDAB profiel

Mensen willen niet elk bezoek opnieuw de filters aanpassen om relevante jobs te vinden. Meer nog: ze willen niet verplicht zijn om elke dag de site te bezoeken om de nieuwste vacatures op tijd te spotten. Werk vinden is tegenwoordig voor velen bijna een fulltime job. Hoe meer we die zoektocht kunnen vereenvoudigen en versnellen, hoe positiever de ervaring voor bezoekers op de VDAB-website.

We bouwden een module waarmee mensen gegevens makkelijk in hun profiel kunnen bewaren. Eenmaal aangemeld, kunnen ze vacatures opslaan en zelfs zoekparameters. Bij een nieuw bezoek klikken ze die gewoon aan en ze zien opnieuw de relevante resultaten. Of je nu op de website bezig bent of op een ander toestel met de app, je zal dezelfde bewaarde elementen te zien krijgen.

Op de site kunnen gebruikers zoekopdrachten bewaren. Maar ze kunnen ook instellen dat ze automatisch een bericht krijgen als een nieuwe vacature voldoet aan hun specifieke zoekopdracht.

Klaar voor de toekomst

Vdab.be draait op Drupal. Er komt een nieuwe Drupal versie aan en daarop hebben we al geanticipeerd. De architectuur van de nieuwe site is zo opgezet dat het klaar is voor een vlotte migratie.

De oplossing is ontwikkeld met behulp van Angular.js, Drupal 7 en Sass. Met daarnaast de implementatie van de bestaande Java back-end. Om de ruim 100.000 bezoekers per dag vlot te bedienen, verwerkten we Varnish caching. Een bijkomend voordeel is dat zowel caching als security daardoor bij VDAB ligt. Er komt vrijwel geen druk op het CMS-systeem zelf (Drupal).

Laatste nieuwe pareltjes