Een echte BadBot voor Van Marcke

Van Marcke, februari 2017

 

Hoe laat je op een innovatieve manier je merk en je merkwaarden online tot leven komen? Badkamer- en keukenspecialist Van Marcke deed de test in de aanloop naar Batibouw met een echte chatbot: BadBot – RoboBain voor de Franse vrienden. De kers op de taart? Deze campagne won een Cuckoo Award voor 'Best Innovative Ideas'.

Wijs stond in voor:  Analyse en strategie, Concept en design, Content en campaigns, Development, Traffic en conversie-optimalisatie

 
 
 
 
 
 
 

Batibouw 2017
Brussels Expo

Waterworld

Elk jaar, zo’n 2 weken voor Batibouw, begint het tickets te regenen op sociale media. Geen sinecure om er dan als merk tussenuit te springen, laat staan in de zee van gegadigden je echte prospect er tussenuit te vissen.

Toch wil Van Marcke dat moment claimen om er een online voorproefje te geven van wat fans mogen verwachten van Van Marcke op Batibouw: slimme, persoonlijke oplossingen op maat van de nieuwe (digital native) consument.

Start the conversation

Ook de Van Marcke BadBot – of RoboBain – is eigenlijk zo’n oplossing. Deze artificieel intelligente chatbot met een flinke scheut droge humor hielden we exact één week voor Batibouw boven de doopvont.

Doel? Geïnteresseerde prospects nog voor hun bezoek aan Batibouw proof of concept geven van de slimme, one-to-one oplossingen van Van Marcke.

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Een echte spraakwaterval

Omdat niemand ervan houdt om te praten met een computer, dompelen we Badbot onder in een bad van character building. Zo krijgt hij een heel eigen persoonlijkheid en stem.

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Achter elk gesprek schuilt bovendien een slimme combinatie van scripting en artificial intelligence. Op die manier kan onze held ook passend antwoorden op vragen die afwijken van het script. Een systeem dat zichzelf voortdurend verrijkt.

Badbot Conversation
 

Vloeiend online marketingtraject

De zeeslag om het grootste chatkanaal is nog niet beslecht. Facebook Messenger is echter op dit moment een van de grootste chatkanalen én laat sinds kort toe om ‘Stuur bericht’ als call-to-action aan de ads toe te voegen. Daarom was dit de perfecte plek voor BadBot om zich als een visje in het water te voelen. Met een slimme mix aan paid, owned en earned media stimuleren we zijn groei.

Social stream of consciousness

Via Facebook en Instagram-ads duikt BadBot op in de social streams van zorgvuldig gekozen doelgroepen. De sneak preview is weggelegd voor zij die interesse hebben in bouwen of verbouwen, connecties hebben met een hart voor Van Marcke of regelmatig design liken . Daarnaast ondersteunen we de organische groei van de campagne met e-mailings naar de fans van Van Marcke en Livios, gesponsorde content op livios.be en Ik ga bouwen. Een sterk employee ambassadorship doet de rest.

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Tsunami aan emoties

Resultaat? BadBot is een succes. In slechts 7 dagen tijd houdt BadBot 1.212 conversaties. 75% daarvan houdt het vol tot op het eind en beantwoordt alle vragen om kans te kunnen maken op de gratis tickets. De speelse humor zet de juiste toon en zorgt ervoor dat mensen zich meteen heel amicaal ten opzichte van ‘hun BadBotje’ opstellen. Ook als die niet meteen op hun vragen kan antwoorden.

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

Een drupje marktonderzoek

Naast de direct meetbare resultaten, bleek BadBot ook een bron van waardevolle inzichten. Insights die we meteen kunnen meenemen in volgende creatieve campagnes voor Van Marcke. Zoals dat ⅔ van de Belgen liever een douche neemt dan een bad. En dat ze daar al snel zo’n 80 liter water per beurt mee verbruiken. Een bevestiging dat de gloednieuwe ecoshower van Van Marcke wel degelijk een grote markt heeft in België.

Badbot conversation

Klein experiment, grote gevolgen

Conversational interfaces zitten nog volop in de experimenteerfase. Maar de reacties op BadBot waren zo hartverwarmend (en de resultaten zo overtuigend), dat Van Marcke de chat-technologie blijvend in haar customer service wil integreren. De voordelen van een 24/24 - 7/7 persoonlijke interactiemogelijkheid met de klant, spreken voor zich. En de kers op de taart? Onze Badbot ging naar huis met een Cuckoo Award voor 'Best Innovative Ideas'!

Badbot conversation

Badbot conversation

Badbot conversation

 

I invite you all to try.

Caroline Van Marcke, CEO

Je eigen innovatieve marketingcampagne? We maken er graag werk van.

Contacteer ons