Unieke branding, website en launch campaign voor Ferret

Hoe lanceer je een online tooltje dat veel kan, maar ook een beetje saai is? Je geeft het een smoel en tekent een sympathiek figuurtje dat de doelgroep meteen aanspreekt. Ontmoet Ferret, een superheld ontsproten uit Wijs’ creatiefste geesten, en de succesformule voor een wel zeer gezwinde start van deze Chrome-extensie.

Wijs stond in voor: Digital branding, Digitale strategie, Development

Saaie wetenschapper wordt superheld

Het verhaal van Ferret begint uiterst technisch. Het online tooltje van Stratified Medical werd ons door de developers uit de doeken gedaan: hoe het snel en probleemloos artikels samenvat, hoe het extra info voorziet bij je opzoekwerk, en hoe het moeiteloos je researchgeschiedenis doorzoekt en weer terugvindt wat je drie maanden geleden ooit las. Dat het een handig online researchhulpje was, hadden we hier al snel door, maar hoe zet je zoiets in de markt? Hoe maak je in een minuut duidelijk hoe cool zo’n extensie is? Wijs liet haar creatiefste geesten erop los en lanceerde geen saaie extensie, maar een echte superheld.

Het verhaal van David F. Erret

Soms moet je een product even helemaal durven loslaten, om met iets volledigs nieuws op de proppen te komen. We schetsten dus met potlood... een wetenschapper. David Fitzgerald Erret was geboren. Een jonge wetenschapper die bezig is met belangrijke wetenschappelijke research. Maar het oneindige opzoekingswerk, een overdosis artikels en de massa aan info maken dat hij door de bomen het bos niet meer ziet. Tot hij een masker vindt en transformeert tot... the Ferret! Tegenover de professor met het warrige kapsel staat nu Ferret, een nette superheld met een missie: online opzoekingswerk eenvoudiger, gestructureerder en efficiënter doen verlopen.

Ferret leeft

Een superheld heeft een uitrusting nodig. We tekenden dus een schild voor Ferret, en dat werd het logo. Langzaamaan kreeg Ferret ook kleuren, een mooi superheldenpak en een eigen karakter. Nu onze held er stond, konden we de content vastleggen:

  • Welke tone of voice is nodig?
  • Hoe begroeten we een bezoeker?
  • Welke meldingen moeten we voorzien?
  • Welke copy is nodig?

Ferret kwam tot leven. Niet alleen op papier en in onze geesten, maar ook letterlijk, in een geanimeerd filmpje van één minuut. Het filmpje toont hoe Ferret helpt bij online opzoekingswerk, en hoe makkelijk het is om Ferret te installeren.

Hallo, ik ben Ferret!

Tijd dus om Ferret te introduceren en zijn virtuele vriendenkring stevig uit te breiden. Voor het online marketing-luik startten we met een Google Tag Manager & Google Analytics setup om zo user flows in kaart te brengen en channel performance te meten. Omdat het om een erg specifieke doelgroep gaat, lag de focus op Twitter Ads. We voerden 3 maanden campagne, vooral gericht op het VK, West-Europa en de VS. Targeting was zeer specifiek: bijvoorbeeld naar volgers van grote instituten en organisaties gespecialiseerd in medische wetenschap. Voorbeelden: @nytimeswell, @thejournalofmed, @harvardmed, @wiley_health, @medupdates, … of volgers van populaire wetenschappelijk databases en diensten waarmee Ferret integreert.

Ferret heeft succes

De conversieratio (erop klikken en installeren) was spectaculair: 31,27%. Maar liefst één op de drie Twittergebruikers ging na het klikken op de advertentie over tot download. De tool wekte bovendien ook interesse op bij gebruikers die niet echt tot de doelgroep behoren. Het aantal e-mailsubscriptions gaf op 3 maanden tijd een conversieratio van bijna 10%, hoewel het nooit actief gestimuleerd werd in advertenties. De eerste statistieken tonen met andere woorden dat awareness getriggerd werd en gebruikers de extensie effectief proberen.

Benieuwd hoe we jouw product een succesvolle start geven? We bekijken samen met jou of wij het best geplaatst zijn om je te helpen.

Laatste nieuwe pareltjes