De sprankel van
Terre Bleue

Terre Bleue, April 2018

Op vlak van webshops zijn we bij Wijs niet aan ons proefstuk toe. Maar toch, het inspirerend platform en e-shop van Terre Bleue bleek vanaf de start een geval apart. Niet alleen gaat het om een uitgebreide en complexe shop met tal van integraties, Terre Bleue wilde met de nieuwe site ook voluit gaan voor inspiratie en de typische Terre Bleue ‘sparkle’ in elk detail.

Wijs stond in voor:  Design, Development

Focus op inspiratie

Terre Bleue staat voor Belgische casual chic mode met een sprankel. Studio Terre Bleue is daarbij het kloppende hart van het merk. De designers van Studio Terre Bleue werken maar liefst 12 maanden aan een collectie, en zorgen daarbij dat elk stuk uitblinkt in pasvorm, maar ook in stijl en combineerbaarheid.

Welk vestje gaat samen met die jurk? Hoe draag je iets casual en hoe net chic? Al die inspiratie-aspecten moesten duidelijk naar voren komen in de nieuwe site. Bovendien moest ook de langetermijnvisie van het merk al in het achterhoofd worden gehouden: Terre Bleue heeft immers internationale ambities en wil die de komende jaren ook online waarmaken.

Een persoon die het ontwerp van een blazer aan het tekenen is

Go with the flow

Om helder te krijgen wat er precies nodig was, startten we met een technische en functionele analyse. Doordat er ook veel externe partijen geïntegreerd moesten worden - bijvoorbeeld voor de verzending, de betalingen en de live chat - was dat geen sinecure. Alle flows werden uitgetekend en afgetoetst, om zo een solide basis te hebben om straks op te bouwen. We trokken ook op safari naar Bleckmann, de partner die de volledige logistiek van Terre Bleue beheert. Op die manier waren we zeker dat we de fulfillment ook echt door en door begrepen en juist vertaalden naar development.

background image
Device mockups van de Terre Bleue website

The road(map) to success

Uit een set aan inspiratieworkshops haalden we een heleboel ideeën om het platform nog beter te laten aansluiten bij de waarden van het merk. Daarbij definieerden we de eerste uitdagingen voor ons UX team: Hoe brengen we de combinaties van outfits in beeld? Hoe brengen we het verhaal van de Terre Bleue ontwerpstudio? Hoe behouden we een balans tussen eindeloze inspiratie en vlotte transactie?

Op basis van de analyses, de uitgewerkte flows en vergaarde ideeën, tekenden we het concept en prototype van de site uit. De digitale vertaling van de huisstijl werd tot in de puntjes uitgewerkt. Een huzarenstukje, want de mogelijkheden in de webshop zijn op vele vlakken zeer uitgebreid, en een algemeen huisstijlhandboek ontbreekt vaak digitale, interactieve elementen. Bijvoorbeeld: als iemand iets retour stuurt, kan er een terugbetaling volgen op de rekening, maar die betaling kan ook als waardebon gebeuren, of de klant kan inruilen voor een andere maat. Veel verschillende scenario’s dus, die stuk voor stuk werden ontwikkeld en vormgegeven.

Collage van inspratie websites

Sparkle everywhere

Of het nu gaat om een productvoorstelling in de webshop of een pagina rond Studio Terre Bleue: er werden geen compromissen gemaakt op vlak van gebruiksvriendelijkheid en beheerbaarheid van de website. Onze designers werkten maar liefst 47 verschillende designelementen uit waarmee een pagina vormgegeven kan worden. Van eenvoudige contentblokken met tekst en beeld, tot heel specifieke elementen om bijvoorbeeld een textieldetail uit te lichten.

Met Harmony als krachtig e-commerceplatform als motor van de website, konden we de typische ‘sparkle’ van Terre Bleue zelfs vertalen in de puur functionele e-mails zoals een bestelbevestiging of de e-mail die je krijgt als je je wachtwoord wil resetten. Alles klopt.

En nu?

De nieuwe website is er één om trots op te zijn. Maar een nieuw platform is slechts het begin. Via een duidelijke online marketing-strategie focussen we ons nu op de groei van het platform. We werkten een stevig marketing automation-traject uit en verzorgen alle aspecten van e-mailmarketing. Op basis van een realtime KPI dashboard monitoren we de resultaten continu, en staat een traffic en CRO team klaar om voortdurend bij te sturen.

Maryse Poivre
Hoofdontwerpster Terre Bleue

We tekenden samen met Terre Bleue een sprankelende webshop uit waar elk detail klopt en die de filosofie van het merk uitademt. De complexe webshop integreert feilloos met alle externe partners, en legt via het Harmony CMS alle controle bij het marketingteam van Terre Bleue en Wijs. We leefden met het volledige team toe naar de lancering, en kijken uit naar wat moois de verdere samenwerking met een Belgisch icoon nog brengt.


Ook e- commerce dromen?

Kom eens langs