Stap voor stap naar de perfecte website voor Samurai at Work

Samurai at work wilde een toegankelijke site - ondanks het serieuze onderwerp van veiligheid op het werk - met focus op hun eigen ontwikkeld 4D-model rond veiligheid. Wijs bouwde een solide site die de power van Samurai at work ten volle tot z’n recht laat komen.

Samurai at Work, 2016

We stonden in voor Concept en design, Development


Le mieux est l'ennemi du bien, zo wist Voltaire al. Voor Samurai at Work gingen we dan ook niet meteen voor de perfecte, volledig afgewerkte website, maar we lanceerden met een MVP: een minimum viable product. Pas in een tweede fase werd het platform uitgebreid om zo tot de ideale website te komen.

Samurai at work is gespecialiseerd in veiligheid op het werk. Saaie materie? Niet zoals Samurai at work het brengt. Zij ontwikkelden een heel eigen kijk op veiligheid, en leggen in een zelf ontwikkeld 4D-model uit welke aspecten belangrijk zijn voor veiligheid op de werkvloer.

Content structureren in 4D

Samurai at work had dan wel een goede theoretische basis, ze waren wel toe aan een nieuwe site. Cruciaal was dat de site heel toegankelijk bleef - ondanks het serieuze onderwerp - en dat hun belangrijkste usp, het 4D-model, ten volle werd uitgespeeld. Harmony was de technologie die hier de beste oplossing bood. Het gaf ons de mogelijkheid om een stabiele en stevige website te bouwen die de complexiteit van het onderwerp én de massa aan informatie toch helder kon overbrengen.

Het doordachte 4D-model dat er al was, maakte het voor onze informatiearchitect uiteraard een tikje eenvoudiger om alle content te structureren. Het merk Samurai at work omzetten naar een digitaal idee steunde net zoals het 4D-model op de 4 pijlers van het merk. Daarnaast deden we onderzoek naar zoekwoorden - een keyword research - om voldoende zicht te hebben op het zoekgedrag van bezoekers.

Het model is gebaseerd op de 4 manieren waarop ons brein werkt en elke mentale stijl komt overeen met een toepasselijke kleur.

Van customer journey tot informatiemodel

Het 4D-model en alle content werden vertaald naar 4 contentblokken:

  • analyse van veiligheid
  • organisatie van veiligheid
  • gedrag en veiligheid
  • visie op veiligheid.

De kleuren van het 4D-model werden ook overgenomen in die 4 domeinen. Ook werd er een customer journey uitgetekend, waarvan de belangrijkste inzichten uiteraard ook werden meegenomen in de informatiearchitectuur. Niet zo’n eenvoudige oefening, aangezien de website van Samurai at work maar 1 radertje is in een heel netwerk van een B2B-context. Netwerken en events bijvoorbeeld zijn zeer belangrijk in de sector. We moesten hier dus ook rekening houden met een groot offline luik.

Starten met een minimum viable product

Al die info op de juiste manier in de juiste fase gieten én overzicht behouden van de volledige communicatiemix was op zich al een stevige uitdaging, maar nog groter werd de uitdaging toen de timing aan bod kwam… Bedoeling was immers dat de nieuwe website netjes klaar zou zijn voor een belangrijk event ‘The Safety Summit’. Om die strikte timing te halen, schakelden we over op een MVP van de website, met in het achterhoofd een fase 2 om de site verder vorm te geven.

Doelstelling in de MVP was om de diensten, missie en visie centraal te stellen, en het merk in lijn met hun nieuwe huisstijl digitaal in de markt te plaatsen. Onze designer ontwikkelde een elementencollage die perfect matcht met de huisstijlgids van Samurai at work. Het terugkerende cirkelmotief werd in een CSS-animatie gegoten die zorgt voor herkenbaarheid doorheen de site. Bovendien creëerden we zo een mooie balans tussen een dynamische look en feel, zonder de b2b-context te vergeten. Qua beeldmateriaal werkten we niet enkel met foto’s, maar ook met cartoons van de huiscartoonist van Samurai at work. Een leuke afwisseling die het geheel nog beter uitbalanceert. We slaagden erin de site on time en on budget te lanceren. First mission accomplished.

Volgende stap in de roadmap

In een tweede fase werd de site verder uitgebouwd in functie van marketing- en business-doelstellingen. De website moest ook een echte kennisdraaischijf worden op vlak van veiligheid op de werkvloer.

Wat fase 2 onder meer omvatte:

  • Toegevoegde Harmonymodules: blog, cases, publicaties
  • toevoegen van een tag-systeem om de verschillende content met elkaar te verbinden
  • Toevoegen van een teampagina
  • Uitgebreidere mogelijkheden om content te delen op sociale media.
  • Zoekfunctie: we integreerden een snelle, stabiele en high tech search functie. De combi van een stevige Harmonybasis en een flexibele elasticsearch maken het eenvoudig om snel te vinden wat een gebruiker zoekt. De logisch gestructureerde content, autosuggest en semi-auto-correct maken de zoekfunctie intuïtief en makkelijk in gebruik.

Alle pagina’s werden verder gealigneerd op basis van de nieuwe modules en nieuwe pagina’s.

Het resultaat

Intussen is Samurai at work een uit de kluiten gewassen site geworden waarop de organisatie al haar kennis en know-how kwijt kan. In fase 2 kreeg de site ook de laatste versie van Harmony mee, waardoor alles weer up-to-date is. Voor Samurai at work zelf biedt de site heel wat mogelijkheden om hun werk en hun kennis te etaleren. Zo kunnen ze items uitlichten op de homepage, cases toevoegen en uitlichten, interessante nieuwsartikels toevoegen om hun kennis duidelijk te maken, hun boeken en publicaties een plaats geven… Zo evolueerde Samurai at work van een minimale site naar een uitgebreide kennisdraaischijf waar iedereen makkelijk zijn weg in vindt.

Laatste nieuwe pareltjes