Lineas: nieuwe naam, nieuwe website in Sitecore

Lineas, juni 2017

B Logistics is een naam die misschien bekend in de oren klinkt, Lineas wellicht (nog) niet. B logistics onderging de voorbije jaren een stevige transformatie en onlangs een naamsverandering. Daarbij hoorden uiteraard ook een nieuw logo, een frisse aanpak en een gloednieuwe Sitecore-website. Voor dat laatste kwam Lineas naar Wijs.

We stonden in voor Analyse en strategie, Development, Informatiearchitectuur, Sitecore, Webdesign, Concept en design

Lineas - tot voor kort dus B Logistics -  is een spoorvracht maatschappij die vroeger in overheidshanden was, nu volledig geprivatiseerd is, en na reorganisatie uitgroeide tot een dynamisch en rendabel privaat bedrijf. Om verder te gaan op dat elan en in te zetten op Europese groei, onderging het bedrijf een naamsverandering en een volledige rebranding.

Om haar groei te realiseren zet Lineas in op het realiseren van modal shift: een verschuiving van wegverkeer naar spoorverkeer. De manier waarop het bedrijf die modal shift wil realiseren is onder andere door het ontwikkelen van het Green Xpress Network (GXN): een vast netwerk van snelle en rechtstreekse spoorverbindingen dat spoorwegtransport doorheen Europa vereenvoudigt moderniseert en een pak klantgerichter maakt. 

“We veranderen van naam omdat we als bedrijf veranderd zijn. Onze ambitie is helder: minder trucks op de weg en het transport verschuiven naar het spoor.”  

Geert Pauwels - Ceo van Lineas

Het digitale verhaal

De volledige rebranding en de naamsverandering waren in handen van Pavlov, partner van Wijs en lid van de Mandelbrotgroep. Zij voerden een concurrentie-analyse uit, tekenden de lijnen uit voor de nieuwe merkstrategie en gaven de merkidentiteit vorm.


Na de rebranding-oefening van Pavlov was het de beurt aan Wijs om dit verhaal te vertalen naar het digitale. Onze copywriter omschreef een tone-of-voice passend bij de nieuwe identiteit, onze designer stelde een stijltegel samen en gaf advies voor de fotografie en stijl.


Om snelheid te maken, werkten we voor de website met een designed prototype in plaats van met wireframes. Er was immers een harde deadline voor dit project: tijdens een groot event werd de nieuwe naam aan het personeel en de buitenwereld bekend gemaakt.


2 sites, 1 platform

In de analysefase van Wijs werd al snel duidelijk dat Sitecore hier de technologie was die het best aansloot bij de noden van Lineas. Het gaat immers om een multisite-opzet, aangezien niet enkel Lineas, maar ook dochteronderneming Lineas Intermodal (het vroegere IFB) een rebranding en nieuwe site kreeg. Omdat de sites gebruik maken van dezelfde modules en bepaalde pagina’s delen, werd ervoor gekozen om de 2 sites op te zetten in 1 platform.

Zo is het beheer van de sites efficiënter en bovendien kostenbesparend, aangezien er eenvoudig content kan worden aangemaakt die door beide sites gedeeld wordt. De flexibele rechtenstructuur van Sitecore laat toe om verschillende mensen elk een aparte website te laten opbouwen, terwijl er toch 1 iemand alle content blijft overschouwen.

Stevige integraties

Nog een reden om voor Sitecore te kiezen: er waren een aantal stevige integraties nodig. Zo is er onder meer een calculator opgenomen die de beste route voor je transport berekent aan de hand van het soort goederen, het volume en de vertrek- en aankomstplaats. Diezelfde calculator geeft ook mee hoeveel CO2 je uitspaart door te kiezen voor spoorverkeer in plaats van trucks.


Daarnaast was er ook nog het jobplatform: de vacaturepagina’s zijn belangrijke pagina’s voor Lineas, maar ze verlopen wel via een externe partij. Ook daar dus een stevig integratietraject dat een technisch huzarenstukje is geworden. Dankzij een doordachte set-up laden de jobpagina’s bijzonder snel en gaat de koppeling met de externe partij vlotjes.


De responsive GXN-kaart was dan weer vooral een uitdaging waar vooral de designers hun tanden in zetten. Klik op een plek op de kaart, en je ziet welke spoorroute je cargo zal volgen.

Dit soort integraties was extra complex, aangezien Lineas ook klaar wil zijn voor de toekomst: de calculator zal dan nog iets verder gaan en bijvoorbeeld ook online boeking mogelijk maken. Dankzij Sitecore is deze site nu klaar om snel uit te breiden naar extra upsell- en cross sell-mogelijkheden.


Wijs als partner

De nieuwe website was zoals gezegd niet zomaar ‘een nieuwe website’. Het maakt deel uit van een complete rebranding waarbij veel meer kwam kijken dan enkel een nieuwe te lanceren website. Voor Lineas de nieuwe naam onthulde, moest er dan ook aan duizend zaken gedacht worden: van het bestickeren van locomotieven tot catering voor het event.


Daarom was het zo belangrijk dat Wijs niet zomaar als leverancier optrad, maar als een partner. Dat betekent dat we ook echt samen de laatste loodjes droegen. De weken voor de lancering was het alle hens aan dek. We hielpen met contentingave, ondersteunden waar nodig om op het event een full blown site te kunnen tonen. Tijdens het event waren we stand-by om zo nodig meteen bij te springen. Ook voor ons was het dus spannend tijdens die laatste momenten, maar ook genieten. Door die laatste dagen zo intensief samen te werken met de klant, werd het een echte team effort, en dat gaf - ondanks de stressy laatste dagen - ook extra veel voldoening voor het hele team.


Lineas is klaar voor de toekomst

Voor de nieuwe website van Lineas lag de focus op lead generation en het bekend maken van het GXN Network. Dankzij een strak project management en geïntegreerd teamwork konden we netjes tegen de deadline een complexe site opleveren die dat allemaal in zich heeft. De site biedt nu al een online calculator, een responsive GXN kaart en een geïntegreerd jobplatform. Tegelijk is Lineas klaar voor de toekomst: Sitecore laat toe de site snel uit te breiden en bijvoorbeeld te starten met personalisatie of online boeking mogelijk te maken.


Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 9 335 22 80

Laatste nieuwe pareltjes

Nieuw contentplatform

Partena Ziekenfonds