Volledig nieuwe digitale ervaring in Sitecore voor AXA Bank

Websites die enkel focussen op producten zijn geen garantie op succes. Wie zijn doelgroep efficiënt wil bereiken, vertrekt vanuit haar noden. Dat was het uitgangspunt voor onze langdurige samenwerking met AXA Bank. Wijs tekende de strategische marketing uit en bouwde een nieuwe website met personalisatie in Sitecore.

Digitaal strategisch advies

Op strategisch niveau bood Wijs advies op verschillende vlakken. Zo verschoven we de focus gedeeltelijk van het product naar de noden van de klant. Daarnaast tekende onze informatiearchitect een gebruiksvriendelijke user experience, met als uitgangspunt het veranderde consumentengedrag en vluchtig surfgedrag. Eenvoud staat daarbij centraal. Uitgebreide technische informatie maakte plaats voor beknopte en heldere informatie, 100% vanuit het standpunt van de consument.

Kom binnen!

Klanten komen op verschillende manieren in contact met AXA Bank. De klassieke benadering vanuit producten werd behouden, maar we creëerden ook een nieuwe ingang, vanuit interesses en behoeftes. De focus ligt daarbij minder op uitleg over producten en meer op het aanbieden van neutrale kennis en informatie. Vanuit die kennis kan de klant zelf een gefundeerde beslissing nemen en heeft hij meer het gevoel dat hij controle heeft over zijn eigen bankzaken.

4 persona’s

De noden en interesses van de klant vertaalden we naar 4 persona’s om het overzicht te bewaren:

Essentials : eenvoudige en alledaagse noden.
De basis van financiën, zoals eenvoudige betaal- en spaarproducten.
Groeien:  voor mensen die vooruit denken.
Zij investeren in hun ambities en richten hun blik op de toekomst.
Sterker staan:  voor klanten die al wat kapitaal hebben en hun positie willen verstevigen. Voorbeelden: beleggingstips en stabiele groei.
Zorgeloos genieten:  voor mensen die op pensioen gaan of zijn. Ze zoeken financiële zekerheid en willen iets om door te geven aan de volgende generatie.

Onze marketeers werkten een omvangrijk marketingtraject uit. Dankzij personalisatie ‘leert’ de website bij elk bezoek. Streefdoel is om relevante en gepersonaliseerde content te tonen voor elke bezoeker. Dat betekent dat de 4 persona’s van waaruit we gestart zijn, intussen zijn versplinterd tot duizenden persona’s, door het simpele feit dat de website de hele tijd  heeft bijgeleerd.


Kleuren en knoppen

AXA Bank Europe bezorgde ons ‘brand guidelines’. Dat zijn duidelijke richtlijnen voor het gebruik van kleuren, knoppen en andere visuele elementen op officiële AXA Bank websites. Na een diepgaand onderzoek van onze designer bleek dat een aantal zaken niet bijdroegen aan een goede user experience en conversies. De guidelines werden geoptimaliseerd, waarbij herkenbaarheid, eenvoud en gebruiksgemak voorop stonden. De knop om in te loggen kwam bijvoorbeeld rechtsboven, naar analogie van sites van andere banken of sociale media. Iconen helpen de bezoeker in één oogopslag, en de kleuren werden zo gekozen dat ook mensen met een visuele beperking geen moeite hebben met leesbaarheid.

Personalisatie en automation

We noemen de website van AXA eigenlijk geen site, maar een 360°-platform. Waarom? Omdat het zo nauw samenhangt met andere kanalen en tools. Het is ook voorzien op mogelijke nieuwe koppelingen: een future proof concept dus, dat volledig klaar is voor een omnichannel wereld.

We noemen het ook een experience platform. Het is immers een unieke surfervaring voor elke bezoeker dankzij de personalisatie. Factoren als context, toestel, eerder bezochte sites en surfgedrag bepalen welke informatie de bezoeker voorgeschoteld krijgt. Op basis van data en tests optimaliseren we de personalisatiescenario’s voortdurend. We zorgen zo voor een zo relevant mogelijke gebruikerservaring voor elke bezoeker.

Resultaat

Wijs tekende voor AXA Bank een brede marketingstrategie en bouwde een website toegespitst op de noden van de bezoeker. Dankzij personalisatie bieden we elke bezoeker een unieke surfervaring. AXA Bank heeft nu een futureproof concept dat helemaal klaar is voor een omnichannel toekomst.

Laatste nieuwe pareltjes