Nieuwe reisapp voor De Lijn

Enkele jaren geleden ging De Lijn in zee met Wijs. We tekenden een full-blown digitale strategie uit en zetten volop in op digitale dienstverlening. Na een gloednieuwe website volgt nu een nieuwe app: de ideale reisgezel van elke bus- en tramreiziger, met real time info om zonder stress op je bestemming te geraken.

De Lijn, 2014 - 2016

We stonden in voor Digitale strategie, Informatiearchitectuur, Concept en design

Helemaal mee

De oude app van De Lijn was ooit zeer hedendaags, maar een update drong zich op. Actuele en realtime info ontbraken en de gebruiksvriendelijkheid kon beter. Extra uitdaging: reizigers hebben erg hoge verwachtingen van zo’n app.

De digitale strategie die we destijds uittekenden, plande een app die feilloos samenwerkt met de website. Haltes en routes bewaard in de app moesten ook toegankelijk zijn via de website en vice versa.

Reiziger centraal

Eigenlijk vloeide de methodiek voor de app vanzelfsprekend voort uit de totale digitale strategie. De aanpak werd in detail gedefinieerd door:

  • Functionele beschrijvingen: hoe het werkt?
  • Wireframes: hoe het opgebouwd is?
  • User-scenario’s: hoe het zal gebruikt worden?
  • UX-principes: hoe de gebruikerservaring moet zijn?

Door uit te gaan van UX-principes en diepgaande user-scenario’s kon iedereen tijdens het hele proces de uitgezette koers volgen. Bovendien laten user-scenario’s toe om op elk moment de theorie te toetsen aan de praktijk. Regelmatige check-ups droegen zo verder bij aan de analyses.

Het testlab

Naast de spontane gebruikersfeedback die er al was, stopten we ook een paar fervente De Lijn-gebruikers in ons testlab. De opdracht: plan een route in de oude app naar een onbekend adres. Door hen luidop te laten nadenken en aan de hand van extra vragen kregen we een helder inzicht in hoe gebruikers denken en willen werken. Dit werd de basis van de user-scenario’s.

Business requirements

Om users en business op één lijn te krijgen, organiseerden we een Design Studio samen met De Lijn. Het werd een denkoefening waarbij de userflow van de nieuw app werd uitgewerkt in verschillende schermen. Het resultaat van het onderzoek: een lijst met business requirements en prioriteiten.

Proof of concept

The proof is in the pudding, dus lanceerden we een goed jaar op voorhand een aparte mini-app waarin één feature werd uitgewerkt. Met de halteaankondiging-app testten we of alles snor zat op technisch vlak en op vlak van gebruiksgemak.

De positieve feedback was het bewijs dat de gekozen richting the way to go was. De halteaankondiging werd mee ingebouwd in de nieuwe app.

Website vs app

App en website vormen één samenwerkend geheel, waarbij data gesynchroniseerd worden tussen de twee. Als reiziger kan je zo routes en bestemmingen bewaren, en ze zowel op de website als via de app bekijken en beheren.

Voor de gebruiker voelt dat als een gepersonaliseerde ervaring met real time info waar, wanneer en hoe je dat wil. De app biedt zo absoluut een meerwaarde, bovenop de responsive website.

Hybrid design

Onze designers kozen voor een app die vrijwel identiek oogt op Android en op iOS. Het hybrid design maakt dat je altijd dezelfde look en feel creëert, welk besturingssysteem er ook gebruikt wordt.

Vanzelfsprekend moest er een duidelijke herkenbaarheid zijn. De karakteristieke identiteit van het bedrijf werd dan ook vertaald naar een fris en typisch design, zodat gebruikers intuïtief aan de Lijn denken.

Tegelijk waakte het designteam erover dat er een visuele link is met de website. Zo slaagde Wijs erin een app te leveren die naadloos aansluit bij de digitale strategie die al op tafel lag. Een user-centered tool die doet wat het moet doen: elke reiziger zonder stress van a naar b brengen.

Laatste nieuwe pareltjes