Lanceringscampagne en contentplatform voor Vormingsfonds Dienstencheques

Vormingsfonds, 2017

Aangename werkuren zonder weekendwerk, een degelijk loon, nooit routineus … Het zijn maar een paar van de voordelen die een job als poetshulp biedt. En toch heeft een dienstenchequejob een slecht imago én is het zelden top of mind bij jongeren die een job zoeken. Wijs to the rescue dus, met een prikkelende campagne en een nieuw contentplatform maakten we duidelijk wat een huishoudhulp precies is: dedankbaarstejob.be.

We stonden in voor Analyse en strategie, Concept en design, Creative campaigns

Ik hou van m'n job

VDC - kort voor Vormingsfonds Dienstencheques - kwam naar Wijs omdat ze het imago van de poetshulp dringend wilden opblinken. We doken in alle data rond dienstencheques, jongeren en jobs, en kwamen terug met een creatieve insteek om die dienstenchequejobs te promoten. We lanceerden de campagne voor dedankbaarstejob midden april, en minister van werk Kris Peeters streek de campagne eigenhandig op gang. Zo gaf hij het platform meteen een stevige boost.
Samen met de campagne zetten we ook een informatieplatform rond dienstencheques op dat zowel de geïnteresseerde jongeren als de dienstencheckondernemingen voorziet van alle info. Ambitie van VDC is dat dit platform op termijn dè referentie wordt voor iedereen die op zoek is naar info rond dienstenchequejobs.

Diverse doelgroepen, diverse aanpak

De aanpak ging dus verder dan enkel een losstaande campagne. De communicatiestrategie werd zo uitgewerkt dat de verschillende inspanningen optimaal zouden samenwerken. We plotten zaken als doel, medium en doelgroep op een high-level customer journey. Bijvoorbeeld:

  • Fase Latente behoefte: Doel is om jongeren te begeleiden aan het begin van hun zoektocht. In die zoektocht ook dienstenchequejobs op de radar krijgen.
  • Fase Concrete behoefte: Doel is te zorgen dat dienstenchequejobs als een volwaardige keuze worden aangeboden naast de andere mogelijkheden.
  • Oriënterende fase: Dit is het moment waarop verschillende mogelijkheden met elkaar vergeleken worden, en er dus extra vragen gaan komen.

Door de strategie op deze manier uit te werken, hielden we overzicht op het grotere plaatje en hadden we altijd duidelijk het doel voor ogen.

De doelgroep leren kennen

Bedoeling van onze campagne was om jongeren te bereiken tussen 15 en 24 jaar en hen warm te maken voor een zogenaamde dienstenchequejob. Een analyse van de doelgroep toonde het volgende.

De doelgroep die we willen aanspreken:
  • zit nog op de middelbare school, of heeft net een middelbareschool-diploma
  • zijn gestart met studeren maar zijn gestopt
  • interimhoppers of jongeren met een 2e werkervaring

Deze jongeren hebben vaak geen idee wat de mogelijkheden zijn in het vinden van een voltijdse job nadat ze het middelbaar hebben afgewerkt. Info voor hen is immers voornamelijk gericht op verder studeren. Ze weten met andere woorden niet goed waar precies te beginnen.

Ze kennen wel de kanalen naar de VDAB of de horeca, maar zijn niet op de hoogte van alternatieven zoals een dienstenchequejob. Ze weten dus niet dat een job als poetshulp net ideaal is om mee te starten. Hoofddoel was dus om dat duidelijk over te brengen en zo de troeven van een dienstenchequejob in de verf te zetten. Cruciaal is uiteraard dat ze de info krijgen op het juiste moment, zeker als het gaat om jongeren die omwille van hun financiële situatie dringend een job nodig hebben.

Ook belangrijk om mee te geven was dat een dienstenchequejob maakt dat je zelfstandig kan werken en dat je elke dag impact hebt. Je maakt het vaak drukke leven van heel wat gezinnen/alleenstaanden of ouderen immers draaglijker en aangenamer. Als huishoudhulp heb je zo een erg dankbare job.

Bedankt, huishoudhulp!

Uiteindelijk kwamen we tot een creatieve insteek om de boodschap over te brengen. dedankbaarstejob.be speelt aan de ene kant in op het feit van een ‘mystery job’. In plaats van de job te benoemen en vervolgens de voordelen uit te leggen, houden we de job zelf nog even geheim en belichten we vooral de voordelen. Aan de andere kant wordt er ingespeeld op het sociale aspect, namelijk dat je als huishoudhulp altijd met open armen ontvangen wordt en dus een uiterst dankbare job uitoefent. Door de job niet meteen bij naam te noemen, maar te spelen met dedankbaarstejob.be wordt het mysterie nog een klein beetje groter gemaakt.

De campagne was een doordachte combi van offline billboards, offline gadgets en Facebook-advertising. De doelgroep werd getriggerd om naar het platform te gaan en daar meer te leren over wat die dankbaarste job nu precies inhoudt.

Het jongerenplatform maakt gebruik van een conversational UI om jongeren in hun eigen stijl en taal en op een laagdrempelige manier alle nodige info rond de job te bieden. Via een chatvenster kunnen ze vragen stellen aan Vivi, een virtuele huishoudhulp die hen doorheen alle mogelijke vragen loodst.
Voor Vivi werkten we ook een stijlgids uit met onder meer info rond tone of voice en te hanteren taalgebruik. Op die manier kan VDV een consistente boodschap overbrengen en de taal van deze specifieke doelgroep spreken.

Conclusie: Na een doorgedreven analyse van de doelgroep werkten we een strategie uit die precies op maat van de doelgroep werkt. Op basis van de strategie ging het creatieve team aan de slag om een campagne op te zetten, en die door te trekken over de hele lijn. Zo creëerden we een consistent concept voor het volledige platform, vielen we op en kregen we media-aandacht, én bereikten we ook effectief de doelgroep.

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 09 335 22 80

Sales Stijn

Laatste nieuwe pareltjes