Dynamische kennisbank voor ondernemers en KBC

KBC Bank, juni 2014

KBC ondernemen mobile versie

Startende en gevestigde ondernemers zitten voortdurend met vragen rond ondernemen. Elke ondernemer is daarbij uniek in zijn noden en wensen. Voor KBC tekenden we een digitaal platform uit dat in se een grote kennisdatabank is. Een website die bijleert en zich aanpast aan de noden van de bezoeker.

Wijs stond in voor:  Strategie, Design, Development


Vraag en antwoord

Vanuit dat idee ontstond de kennisdatabank: door een platform aan te bieden met een hele reeks aan vragen en antwoorden in artikelvorm, willen we ondernemers helpen. Het toont meteen ook de inbound marketingaanpak die we hier vooropstelden: we bieden een massa aan gratis relevante info, omdat we geloven dat het een grote meerwaarde biedt. Bovendien zit er een stevig personalisatiebeleid achter: de website toont je net die info die voor jou relevant is.

Hoe bereiken we ondernemers? Dat was de startvraag. Een grootschalig onderzoek met focusgroepen leerde ons dat ondernemers vooral op zoek zijn naar info. KBC is voor hen bovendien een autoriteit, ze verwachten dus een degelijk antwoord op hun vragen van een bank. Daarnaast willen ze ook verhalen van lotgenoten horen, de ervaring van andere ondernemers dus die hun vragen beantwoorden.

Zoeken als startpunt

Al die artikels samen vormen een uitgebreide kennisdatabank die blijft groeien. De redactie zelf zit bij KBC en heeft een stevig contentmarketingplan. De antwoorden zijn makkelijk te vinden door een steengoede zoekfunctie en een doorgedreven optimalisatie voor zoekmachines. De zoekbalk werd heel centraal gepositioneerd, de vragen zijn immers het startpunt. User tests toonden echter dat werken zonder enige navigatie een stapje te ver ging. Daarom kwam er bovenop de zoekfunctie een beperkte navigatie.

Testen in prototypefase

Het concept van de kennisdatabank is een nieuwe manier om mensen naar je toe te trekken. Het was dus van belang om al heel vroeg in het proces te testen hoe de gebruiker daarop zou reageren. Daarom deden we al user-tests in prototype fase, waarbij we zaken als responsiveness en gebruiksgemak meenamen. Zo konden we een responsive prototype tonen in plaats van de traditionele statische structuur. Het prototype was dus veel meer dan wat structuren. We toonden dan ook een echte responsive website, bestaande uit HTML, CSS en Javascript.

Resultaat

We lanceerden een digitaal kennisplatform dat inspeelt op de vragen en noden van de bezoekers. De website leert bij en past de inhoud aan voor de bezoeker, op basis van onder meer zoekopdrachten, surfgedrag, likes en shares... Zo wordt het een gepersonaliseerde ervaring die constant bijgestuurd wordt. De kennisbank wordt voortdurend uitgebreid en zorgt zo voor een gestaag groeiende community.

Benieuwd hoe we jouw product een succesvolle start geven? We bekijken het graag samen met jou.