Inspirerende Batibouwcampagne voor Van Marcke

Batibouw is het perfecte moment om klanten uit te nodigen en hen blij te maken met tickets voor de bouwbeurs. Alleen doet zowat elk merk het... Moeilijk om eruit te springen dus, maar voor Van Marcke slaagden we dit jaar met glans. We ontwikkelden een inspirerende en speelse app, die tegelijk kans gaf op toegangstickets voor de beurs. Een app die niet één maar twee Digital Marketing Awards won: 'Most Performing App Campaign' en 'Most Performing Social'.

Van Marcke, 2015 - 2016

We stonden in voor Creative campaigns, SEA

Test je badkamerstijl!

Een online persoonlijkheidstestje scoort altijd. Het was dan ook de inspiratie voor onze badkamerapp: we tonen telkens een full screen foto van een badkamer, de bezoeker geeft aan of hij/zij die mooi vindt of niet. Zo simpel kan het zijn. Op die manier leiden we de bezoeker naar een van de vier badkamerstijlen die Van Marcke ontwikkelde. Na het liken of disliken van een reeks foto’s krijgt de bezoeker te zien welke stijl bij hem/haar past en kan er worden ingetekend om Batibouwtickets te winnen.

De app levert wat op voor elke partij:

  • Van Marcke deed een klein stukje marktonderzoek. Welke stijlen slaan aan, welke minder? Zijn de stijlen voldoende gediversifieerd of levert de test veel ‘twijfelaars’? ...
  • Gebruikers konden in primeur de nieuwe badkamerstijlen van Van Marcke ontdekken. Ze vonden inspiratie en konden meteen dieper duiken in hun favoriete stijl op de website of op de stand van Batibouw zelf. Als kers op de taart vielen er tickets te winnen.

Met deze app gingen we dus veel verder dan vorig jaar, waar de wedstrijd beperkt was tot een eenvoudig enquêteformulier.

Like & swipe

De app is gestoeld op het Tinder-principe: swipe rechts als je een badkamer mooi vindt, links als het jouw stijl niet is. Simpel, speels en effectief.

De aanpak voor desktop is een tikje anders. Daar geef je met eenvoudige like-buttons je voorkeur aan. Door de app zo straightforward aan te pakken – full screen foto's, single focus, liken of disliken – is het een laagdrempelige tool geworden die ook gewoon fun is.

Mobile en desktop advertising

Om de applicatie te promoten spraken we diverse owned en paid media aan, waarbij we in onze boodschap duidelijk het onderscheid maakten tussen mobile en desktop:

  • Organisch via Van Marckes sociale kanalen en interlinking op hun website
  • Advertising op Facebook en Instagram.
  • Adwords-campagne op keywords rond ‘Batibouwtickets’.
  • Partnerberichten op de websites van content partners Livios, Habitos, Bouwinfo en Het Portaal.
  • Mailing op basis van eigen database.
  • Via Hotjar lanceerden we ten slotte een website poll met als onderwerp ‘Zin om Batibouwtickets te winnen?’. In de bedankingsboodschap kwam er een link naar de app. Op die manier profiteerden we mee van iedereen die gewoon de website bezocht, maar misschien de wedstrijd nog niet had opgemerkt.

Straffe resultaten

Op twee weken tijd leverde de Batibouw-app van Van Marcke meer dan 4000 unieke deelnemers op. Heel straf als je vergelijkt met vorig jaar: toen vulden ongeveer 500 mensen de enquête in. En ook de andere cijfers tonen een groot succes:
  • 2000 opt-ins, die dus expliciet hebben aangegeven dat Van Marcke hen mag contacteren.
  • 48,57% van de deelnemers ging van de start helemaal door tot de finish. Dat is een stevige trechterconversieratio.
  • Instagram had met 52% de hoogste conversieratio van alle sociale kanalen. Bovendien was de interactiegraad er zeer hoog.
  • Bij de content partners toonde Livios met 69% een bijzonder hoge conversieratio.

Verhaal met een staartje

De Batibouwtickets zijn uitgedeeld, maar dat betekent niet dat het badkamerverhaal daar gewoon stopt. We gaan nu aan de slag met de inzichten en data uit de campagne, en ook de app krijgt een tweede leven:

  • De likes en dislikes van de badkamerstijlen worden gebruikt om de stijlen verder te optimaliseren.
  • De verzamelde e-mailadressen doen dienst voor:
    • E-mailmarketing achteraf. De 5 segmenten (4 badkamerstijlen en één ‘twijfel'-categorie) zullen getarget worden gemaild.
    • Toekomstige advertising campagnes: custom audiences op Facebook en Instagram zullen gericht per stijl getarget worden. Zo zal een promo-actie op badkamers bijvoorbeeld meteen foto’s tonen in de voorkeursstijl van de gebruiker.
  • De app zelf blijft bruikbaar als inspiratietool, om klanten te begeleiden bij de samenstelling van hun badkamer.

Wijs <3 creatieve campagnes

Almaar vaker zetten we in op creatieve campagnes binnen de strategische partnerships die we hebben met onze klanten. Die campagnes zijn eigenlijk een logisch gevolg van de globale digitale strategie die we uittekenen. Dat maakt dat ze veel voldoening geven voor zowel Wijs als onze klanten, en dat ze bovendien succesvol zijn.

Van Marcke is daarin een mooi voorbeeld. Intussen hebben we al jarenlang een strategische samenwerking, met als terugkerende hoogmis: Batibouw. Elk jaar opnieuw proberen we onszelf daarin te challengen om het nog beter te doen en nog een stapje verder te gaan.

Laatste nieuwe pareltjes