Platform-denken in praktijk: Hans Anders Oogtest

We creëerden een digitale ervaring op de Hans Anders website. Je kan er op een innovatieve manier zelf een oogtest uitvoeren met behulp van je laptop en smartphone. Het resultaat was een aanzienlijke stijging in verkoop bij Hans Anders België. Uiteraard wilden hun collega’s in Nederland mee profiteren van de voordelen.

Hans Anders, 2014 - 2015

We stonden in voor Content & campaigns, Creative campaigns, Development

Design

De setting voor de oogtest moest zo neutraal mogelijk zijn. Zoektochten op stockfoto-sites leverden niets op dus besloten we om onze eigen rode vergaderzaal om te toveren tot fotostudio. Alles behalve de hand met de smartphone hebben we dan ook ter plaatse gefotografeerd.
Op de homepage gebruikten we parallax.js om dieptezicht na te bootsen. En om het geheel nog wat te verrijken, spelen er 2 animated gifs gesynchroniseerd af op de smartphone en de laptop. Zo is het direct duidelijk wat de bedoeling is.

De mobiele afstandbediening

De user-interface van de mobiele afstandbediening hielden we zo simpel mogelijk. Eens de oogtest is geactiveerd, komt het toetsenbord van de smartphone tevoorschijn.

Development

Mobiele connectie

Als je een smartphone als afstandsbediening gebruikt, krijg je een link met een unieke code. Door er naartoe te surfen in je browser, verbind je je toestel met de test.

Als je een smartphone als afstandsbediening gebruikt, krijg je een link met een unieke code. Door er naartoe te surfen in je browser, verbind je je toestel met de test.

Node.js & Socket.IO

Zo’n mobiele connectie is niet vanzelfsprekend. We gebruikten Node.js om een websockets-service op te zetten met Socket.IO.

Het leuke aan platform-denken: je bedenkt iets wat de gebruiker nodig heeft, waar ze écht voordeel bij hebben. Omdat je het niet beperkt tot je bestaande klanten, krijgen mensen een appreciatie voor je merk. Als het concept van je platform direct gelinkt is aan je product, dan volgt extra verkoop sowieso.

"De sterkte zit in de waarde die we gratis geven aan klanten. Voor ons is het dan weer interessant dat het voor een continue stroom nieuwe klanten zorgt, zonder telkens opnieuw te investeren in campagnes."

Alex Stergialis - marketing manager Hans Anders

Dus je vertrekt van de vraag: “Waar heeft onze doelgroep nood aan en hoe kunnen we helpen zonder rechtstreeks winst te willen maken?”. Vervolgens stel je vast dat de omzet en winst stijgt.

Hans Anders en hun klanten tevreden

Sinds kort staat de Hans Anders oogtest ook online in Nederland. De eerste signalen vertellen ons dat ook onze noorderburen goed willen zien en de oogtest graag zien.

Hoe goed zie jij? Test zelf jouw ogen via de online test!

"In België staat de test al meer dan een jaar online. Toch blijf ik telkens verrast door het aantal klanten die we ermee aantrekken. Daarom rollen we het nu ook uit in Nederland."

Alex Stergialis - marketing manager Hans Anders

Laatste nieuwe pareltjes