The beauty of data insights

Genae, maart 2019

Het portret van een artistieke B2B campagne voor genae

Hoe maak je data management aantrekkelijk voor een kritisch, wetenschappelijk publiek? Met een heerlijke hoogtechnologische toepassing voor de beeldige … staicy. Wijs haalde alles uit de creatieve kast en ontwikkelde voor genae een online experience die bezoekers op een kleurrijke 3D-reis neemt. Insteek? De antwoorden op 28 eerlijke vragen rond je gezondheid. Het resultaat? Je eigen kunstzinnige gezondheidsportret!

Het Belgische bedrijf genae richt zich tot producenten van zogenaamde medical devices (bijvoorbeeld protheses of implantaten) en begeleidt klinisch onderzoek. Tot voor kort focuste de organisatie vooral op complexe medische implantaten, maar de jongste jaren diversifieert het bedrijf zich ook naar bijvoorbeeld diagnostische apparatuur. Naast het opzetten en uitvoeren van de testen adviseert genae bedrijven steeds meer bij de goedkeuring van hun medische toestellen. Dat gaat van een marktstrategie conform de regelgeving ondersteunen tot kwaliteitscontrole van de ontwikkelingsprocessen.

Wetenschappers en onderzoekers die klinisch onderzoek ondersteunen, verwerken enorm veel data van patiënten, dokters en verplegers. Het is dus erg belangrijk dat ze al die verschillende gegevens goed kunnen managen via de juiste toestellen. Daarvoor ontwikkelde genae staicy, een ingenieuze datamanagement software. Wijs mocht eerder al helpen bij het ontwerp en de identity van het platform, nu hielpen we staicy verder in de markt te zetten en dus wereldwijd de nodige awareness te creëren.

The beauty of data insights

Wijs kwam met een slimme visualisatie campagne voor on- en offline data, voornamelijk bedoeld om mee op medische beurzen aanwezig te zijn. Aangezien data management niet meteen sexy klinkt, zorgden we voor de nodige stopping power via zowel een persoonlijke als een in het oog springende aanpak. Je kan immers de zoveelste balpen of draagtas uitdelen, maar staicy moest een veel grotere impact nalaten. En omdat het meest spectaculaire aan staicy simpelweg staicy zelf is, gaven we elke bezoeker meteen een proof of concept: hun eigen gezondheidsportret in de vorm van een uniek 3D-gegenereerd kunstwerk (een kleurrijke ‘bol’), gebaseerd op hun persoonlijke gegevens. Want voor wie zo gepassioneerd met wetenschap bezig is, wordt wetenschap kunst en kunst wetenschap.

Data driven poetry

De magische toets? Bezoekers van de applicatie beantwoorden een reeks vragen waarbij data over hun gezondheid wordt verzameld. Ondertussen registreren we via een facial scan ook de gezichtsuitdrukkingen van de bezoeker. Want het unieke aan staicy is dat ze zowel gestructureerde als ongestructureerde data behandelt. In een volgende stap analyseren, correleren, managen en integreren we de verzamelde data – kortom, alles wat staicy ook met echte patiëntendata doet – en gieten alles in een 3D-kunstwerk. Elke laag, verfveeg of kleur van het kunstwerk krijgt daarbij een diepere betekenis, want ze is rechtstreeks gekoppeld aan een van de opgegeven antwoorden. Het bijzondere aan deze techniek is dat geen enkele testpersoon hetzelfde portret te zien krijgt, al kunnen ze natuurlijk wel op elkaar lijken als hun data ook gelijkaardig is. Conclusie? De bol doet hetzelfde als wat staicy doet: data verwerken, verbanden leggen en inzichten geven die je anders niet zo snel ziet. Maar het velt bovenal geen oordeel, want het is aan jou om je gezondheidsportret al dan niet te vinden. Net zoals de specialist die op basis van de verzamelde data een conclusie trekt.

The making of

De link tussen antwoord en verfstrook in je portret mag dan wel duidelijk zijn, maar we zijn niet over één nacht ijs gegaan om die daar te krijgen. Eerst kenden we aan alle vragen een waarde toe, afhankelijk van de positieve of negatieve impact op je gezondheidsportret en biologische leeftijd. Vervolgens zetten we ze in lagen om. Echte verflagen (in totaal 70 verschillende geschilderde 2D-portretten), virtuele filters (roken, zware ziektes, …) en displacement maps. Telkens in verschillende kleuren met elk een andere betekenis.

Zo krijgen mannen (meer groen) een andere kleurenpalet te zien dan vrouwen (meer rood). Ook de beweegsnelheid en de draaicirkel van de bol veranderden naargelang het antwoord op de vragen over beweging en sport. Ten slotte zijn er nog de aanpassingen wanneer de 2D schilderijen en filters op de bol gemapt worden. Een technisch huzarenstukje waarvoor Wijs de hulp van WebGL en A-frame gebruikt. “We startten van een basisstructuur (de 2D-schilderijen) waarop we diverse texturen toepasten, en vervolgens ‘kleefden’ we die op de bol. Elke bol moest bovendien persoonlijk, en dus dynamisch, zijn. Voor de diverse parameters (bijvoorbeeld veel of weinig roken, zout eten, …) schreven we telkens zelf de code en alles werd secuur geprogrammeerd met een taal die 3D-objecten kan renderen in een browser”, aldus Simon leysen en Koen Vinken, Designer en PHP developer bij Wijs.
Een leuk, creatief idee hebben is één zaak, maar hoe begin je aan de uitvoering ervan? “Ook als developer helpt het om een creatieve ingesteldheid te hebben. Je moet meedenken en durven een stapje verder te gaan. genae kreeg echt waar voor hun budget, want we ontwikkelden voor staicy ook een extra AR-toepassing. Zo krijgen beursbezoekers live hun eigen unieke gezondheidsportret te zien in 3D. Een techniek die we zelf uitgezocht hebben tijdens onze jaarlijkse Hackathon”, vertelt Koen Vinken.

Turning portraits into leads in minutes

Om geïnteresseerden naar de beursstand te krijgen zetten we location-based ads van LinkedIn in. Deze targetten mensen uit de doelgroep die zich in een straal van x kilometer van de beurs bevinden. Om hen nadien te retargetten met relevante content maakten we na de beurs een audience aan via LinkedIn. Dit deden we op basis van de e-mailadressen die we verzameld hebben via de leeftijds-app. In 2019 zullen we deze strategie toepassen voor zes internationale beurzen en de aanpak en het budget bijsturen op basis van behaalde resultaten.

Omdat we met een moeilijk te bereiken niche doelgroep te maken hebben, moesten we verder kijken dan de standaard online kanalen zoals LinkedIn. ResearchGate bijvoorbeeld is hét platform waarop (medical) researchers hun publicaties delen en in interactie gaan met elkaar. Via online advertenties op dit niche platform kun je gericht jouw doelgroep bereiken en meerdere contactmomenten creëren. Deze optie hebben we bijgevolg ook onderzocht, maar om budgettaire redenen zijn we hier niet mee verder gegaan.

Uiteraard stopt het niet bij datacaptatie op de beurzen en via sociale kanalen. Via een slimme e-mail follow-up - gecreëerd met HubSpot - gebruiken we de gecapteerde data om mogelijk geïnteresseerden verder te laten kennismaken met wat staicy nog allemaal kan. Weliswaar niet langer voor henzelf, maar voor hun eigen medisch - of onderzoeksproject.

“We startten van een basisstructuur (de 2D-schilderijen) waarop we diverse texturen toepasten, en vervolgens ‘kleefden’ we die op de bol. Elke bol moest bovendien persoonlijk, en dus dynamisch, zijn. Voor de diverse parameters schreven we telkens zelf de code en alles werd secuur geprogrammeerd met een taal die 3D-objecten kan renderen in een browser”

Simon Leysen & Koen Vinken - Designer & PHP Developer bij Wijs

Eerst worden uit de database enkel gekwalificeerde leads gefilterd op basis van vooraf gedefinieerde KPI’s. Voor deze leads bestaat de automatische e-mail flow uit meerdere stappen die hen verder door de sales funnel leiden, onder meer door hen uit te nodigen voor een demo van staicy.

Bovendien wordt alle verzamelde gezondheidsdata ook door genae nuttig toepast om bijvoorbeeld het gezondheidsportret van beurs tot beurs met elkaar te vergelijken. Of wie weet: om later een levensecht datakunstwerk te maken. Niets houdt je trouwens tegen om nadien verschillende keren dezelfde test te doen en de gezondheidsportretten met elkaar te vergelijken. Zie je verandering? Dan heb je dat natuurlijk vooral aan jezelf te danken. Van patient empowerment gesproken! En daar is het staicy natuurlijk ook om te doen: het leven van patiënten in een testomgeving gevoelig verbeteren. Wie durft nog beweren dat big data niet mooi kan zijn?

Probeer het hier zelf! 

Ook wat slimme creativiteit toevoegen aan je volgende B2B campagne?

Contacteer ons

Laatste nieuwe pareltjes