Branding & Storytelling voor Train World

Al meer dan 2 eeuwen is elke treinwagon het decor voor ontelbaar veel historische taferelen. Elke meter spoorweg vereiste innovatieve ingenieursinzichten. Van koning tot spion, van arbeider tot internationale zakenman. Van de Stephenson tot de Orient-Express. Er zit geschiedenis in de spoorwegen.

Eerst denken en dan doen

Train World werd in het leven geroepen door NMBS. Om een uitstalraam te creëren voor de spoorwegen van gisteren, vandaag en morgen. Niet het zoveelste spoorwegmuseum, maar een indrukwekkend trein-epos.

Ideation workshop outcome

De geschiedenis van de Belgische spoorwegen, werd door mensen geschreven. De stationschef, de conducteur, de arbeider die onvermoeid sporen aanlegt. Allen schreven ze mee.

Daarom vonden we het belangrijk om onze inspiratie voor de website te halen bij potentiële bezoekers van het museum, bij mensen dus. Wie zijn de treinfanaten? Waarom zijn leerkrachten geïnteresseerd? En hoe trekken we de gemiddelde Belgische burger naar Train World?

We speurden naar de noden van bezoekers én van de NMBS aan de hand van interviews en bevragingen. Er volgde een uitgebreid UX- en designtraject en een lijvig technisch luik. Want het museum moet online te bezichtigen zijn. Daarvoor waren complexe databasekoppelingen nodig.

De “people stories” stappen op

Treinen roepen bij veel mensen emoties op. Weemoed omdat je denkt aan afscheid. Verlangen omdat je denkt aan elkaar vinden op het perron. Heldhaftigheid omdat je denkt aan de soms onvoorstelbare omstandigheden rond het aanleggen van spoorwegen vroeger.

Uit onze onderzoeken blijkt dat mensen ook echt naar die emoties op zoek zijn. Ze willen geprikkeld worden met verhalen en terwijl iets bijleren.

De people stories waren geboren. De insteek: geschiedenis is zoveel meeslepender als het verteld wordt door iemand die het écht heeft meegemaakt. Samen met NMBS gingen we letterlijk aan de “drawing table” zitten. De fascinerende verhalen verdienden een doordacht digitaal decor. Van Leopold I die vertelt hoe hij de eerste Belgische treinen liet rijden, tot een jonge kinderoppas die voor het eerst de Orient-Express nam.

Grote blokken tekst schrikken veel lezers af. Het nodigt niet uit om verder te lezen. Daarom geven we de verhalen weer in een ‘long form’ formaat: een lange pagina met meeslepende front-end effecten, zoals bewegende afbeeldingen en ‘binnenrijdende’ blokjes tekst.

Digital storytelling

Iedereen heeft een verhaal

Voor NMBS is het belangrijk dat mensen vlot hun weg vinden naar hun verhalen. Ze beseffen ook dat andere mensen hun eigen vertelsels willen delen. Daarom komt binnenkort de volledige collectie van Train World online, digitaal te bewonderen. Meer nog: je zal hier zelf kunnen aan bijdragen. Oude foto’s, uniformen, documenten … Allemaal welkom.

En voor leerkrachten wordt er gewerkt aan lespakketten en boeiend materiaal om hun leerlingen het belang van de spoorwegen uit te leggen.

Design, Wijs en NMBS doen het samen

We werkten voor het design nauw samen met het Train World team. Zo lukte het om de sfeer en branding van het museum te vertalen naar een digitale omgeving. De eerste weken werkten we met concept-schetsen en een 3D-weergave van het museum. Tijdens het bouwen van de website werd dit steeds concreter. Dankzij regelmatig bijsturen bouwden we de website parallel met de bouw van het museum zelf.

Een sterk design zit vaak in de details. We zaaiden de website daarom vol met animaties en elementen die verwijzen naar het spoor. Titels komen bijvoorbeeld als treinen aangereden tijdens het scrollen. Kijk maar eens naar de 404-pagina.

Ook het menu op een mobiel toestel maakt hiervan gebruik.

Technische uitdagingen

Ergens kan je een website bouwen vergelijken met treinsporen aanleggen. Je stippelt een route uit en je brengt de obstakels in kaart. Staat er een berg op je route? Dan kan je er dwars door, erover of er gewoon omheen. Sowieso moet je een oplossing vinden.

De online collectie van Train World was onze virtuele berg op de route. Ze werken met Adlib om de collectie te beheren. De connectie naar dit systeem (API) laat ons toe om beperkte zoekopdrachten uit te voeren. Er moet daarvoor een vertaalslag gebeuren van de ene naar de andere technologie. De pientere bezoeker kan termen tussen aanhalingstekens plaatsen, spaties of plustekens om bepaalde onderdelen meer gewicht te geven in de zoekopdracht.

Verdere zoek- en verfijn mogelijkheden werden door middel van AJAX geïmplementeerd. Dit vermindert het aantal page reloads om bij het gewenste resultaat te komen. De website is eerder een ontdekkingsreis dan een zoekwebsite. Daarom voegden we een knop met ‘volgende’ en ‘vorige’ toe. En vrijwel elk detail van de zoekresultaten is aanklikbaar. Zo kan de bezoeker vlot naar gerelateerde objecten doorgaan en zijn verhaal blijven volgen.

Woorden maken een verhaal

Het was een boeiende ervaring voor onze copywriter. Hij mocht volledig in de huid kruipen van een paar historische figuren en op basis van beelden, geluidfragmenten en flarden tekst hun verhaal vertellen alsof ze dat zelf deden. Er is zelfs één volledig verzonnen personage: Louise Maréchal, de jonge Parisiënne die voor het eerst de Oriënt-Express neemt van Parijs naar Caïro. Zij vertelt hoe die reis verliep en wie of wat ze daar allemaal zag.

Deze vorm van copywriting vraagt een nieuwe tone of voice en ander woordgebruik voor elke pagina. Ook de afwerking van de tekst is anders dan bij gewone copywriting. Het moet overkomen alsof iemand dit anekdote-gewijs vertelt. Een perfecte, strakke tekst zou daarbij dus niet geloofwaardig overkomen bij de bezoeker. Die geloofwaardigheid is net cruciaal bij de beleving van de digitale versie van Train World.

Eindhalte: je mag afstappen

We zijn aan het einde van de rit. Je mag de trein verlaten. Vergeet bij het uitstappen je contactgegevens niet achter te laten. Wij helpen je graag verder bij je volgende traject.

Laatste nieuwe pareltjes