41% meer omzet in een jaar voor Bel&Bo

Bel & Bo, 2016 - 2017

Een webshop die technisch min of meer in orde is, is één ding. Voor een goed draaiende webshop is meer nodig, dat besefte ook Bel&Bo. Vandaar hun vraag om actief in te zetten op online marketing. Wij tekenden na een grondige analyse een duurzame marketingaanpak uit, die na 1 jaar duidelijk al zijn vruchten afwerpt.

We stonden in voor Analyse en strategie, Traffic & conversie-optimalisatie

De rode draad in dit verhaal: een sterke focus op resultaat. Bel&Bo wilde meer transacties, meer omzet én een betere gebruikerservaring. Niet door trial en error, maar door gericht de juiste kanalen in te zetten op het juiste moment. Een strategische marketingaanpak dus, waarbij we het volledige speelveld analyseerden en vervolgens een duidelijke lijn en roadmap uitstippelden.

Van analyse naar roadmap

Na de inspirerende kennismaking volgde de deep dive: een stevig analysetraject waarbij een team van online marketeers Bel&Bo en haar directe concurrenten onder de loep nam.

  • Een analytics audit gaf ons een beter beeld van Bel&Bo’s huidige e-commerce-prestaties. Bijzondere aandacht werd hier besteed aan de link tussen online sales en de nabijheid van offline winkels.
  • Een technische en inhoudelijke SEO audit van de website onthulde de grootste pijnpunten en opportuniteiten om de website nog meer zoekmachinevriendelijk te maken.
  • Een concurrentieanalyse legde Bel&Bo en drie andere grote Belgische fashion retailers op de rooster. We bekeken verschillende deelgebieden, waaronder SEO, social en content.

In een concurrentieanalyse onderzochten we diverse deelgebieden

  • Een uitgebreide keyword research verschafte ons meer inzicht in het zoekgedrag van onze doelgroep en bevestigde de belangrijkste zoekwoordclusters voor advertising.

Dat alles werd vertaald naar een digital roadmap voor het komende jaar. Daarbij kregen alle opportuniteiten een prioriteit volgens twee assen: geschatte workload of complexiteit enerzijds, en impact anderzijds. Online marketingacties stemden we af op de reeds bestaande marketingkalender (promoties, folders, solden, …). Het einddoel: een geïntegreerde online en offline communicatie-aanpak.

Prioriteiten werden bepaald aan de hand van deze assen. 

Hechte partnership

Wat volgde was een volledige advertising setup en stapsgewijze uitrol van Google AdWords (Search, Remarketing, Display), Facebook Advertising, Instagram Advertising en Bing Ads.

Tegelijk gingen we aan de slag met heatmapping, visitor recordings en bevragingen van gebruikers om pijnpunten in de shopping experience te detecteren. In volgorde van prioriteit werden hier vervolgens optimalisaties voorgesteld in nauw overleg met onze online marketeer en UX expert.

Wijs werkte in driewekelijkse sprints samen met de technische partij om alle actiepunten op vlak van SEO, UX en conversieoptimalisatie te implementeren. Dankzij deze manier van werken was het mogelijk om op een jaar tijd zeer veel te realiseren.

Stevige resultaten in amper een jaar tijd.

Sterke groei

Op één jaar tijd registreerden we +41% meer omzet, +38% meer transacties en een +12% hogere conversieratio.

Soldenperiodes zijn traditioneel minder voorspelbaar en sterk afhankelijk van het afgelopen seizoen. Halen we deze maanden (januari en juli) uit de vergelijking, dan komen we gemiddeld op een groei van +70% meer omzet voor het afgelopen jaar, met pieken tot +173% meer omzet tov vorig jaar — vooral na bepaalde aanpassingen aan de website.

Google AdWords is met voorsprong het meest rendabele kanaal: voor elke geïnvesteerde 1 euro krijgen we 14,6 euro terug in omzet.

Evi Desender & Anja Verschaeve - Online Marketing Consultants

Omzetgroei tegenover het vorige jaar


Voor Bel&Bo was de target op termijn om met de webshop de omzet van 2 fysieke winkels te halen. Ondertussen streven we al naar 3!

Kathy Vergucht - Bel&Bo

C’est bel et bo, le futur

Dezelfde data driven aanpak die we al een jaar toepassen op Bel&Bo, trekken we we nu ook graag offline door. Zo ging begin oktober onze eerste nationale Bel&Bo radiocampagne live. Voor de resultaten daarvan is het nog iets te vroeg, maar we gaan intussen wel op hetzelfde elan verder. Als partner van Bel&Bo hopen we het volgende jaar nog veel meer opportuniteiten te benutten in de marketingstrategie, en de straffe cijfers van dit jaar uiteraard liefst nog eens te overtreffen.

Ook meedraaien op grote e-commerce spelers? We zoeken nog een allround online marketeer!

Ook voor een berg van een uitdaging met je merk? Bel ons voor een creatieve sprint.

Maak een afspraak

Bel ons +32 9 335 22 80

Laatste nieuwe pareltjes